måndag, september 14, 2009

Glo, snoka och härma



I fredags var Gunnel Carlson i Kristianstad och pratade i Lunchlådan.
Hon pratade om hösten som den bästa årstiden när man får belöningen av vårens och sommarens slit, säkert rätt på sitt vis men jag gillar vårens och sommarens slit och har lite svårt att bara sitta ner och titta på resultatet och nu är det dessutom inte sitt-vänligt väder.
Jag upptäckte förra hösten att det var ganska tomt i trädgården vid denna årstiden vilket jag har ändrat på nu men jag är ändå inte ute lika mycket nu som innan kanske är jag mätt på det eller är det för jag inte har den ron att inte jobba i trädgården.

Sen pratade hon om detta att vi har lärt oss att inte glo, snoka eller härma något som är ganska bra i trädgårdssammanhang om man vill veta vad som trivs just där man bor. Hon rekommenderade en runda i kvarteret för att glo och snoka efter snygga växter och sen härma det man gillar då vet man att det trivs menade hon.
Själv kan jag känna mig för blyg för att gå och glo in till mina grannar men jag ska kanske anamma det för att få lite tips, det finns så mycket fint här runt omkring.



Bla floxen finns i mångas trädgårdar.

15 kommentarer:

Camilla sa...

Hej Millan!

Tyvärr skulle det nog inte spela någon som helst roll hur mycket jag än vågade mig ut och "glo" hos grannarna, i vår hemska jord skulle inget växa ändå!..
Börjar dock känna mig mer och mer sugen att ta tag i det, vill ju gärna vaa någorlunda färdig i vår så jag kan plantera då i alla fall!

Det är lite konstigt här, jag vet ju inte alls mycket om vad vi kan förvänta oss av vädret, ska bli spännande!

Ha det bra
Kram Camilla

HelenJ sa...

Trädgårdsentusiasmen falnar ibland, och det är väl helt logiskt. I augusti var jag så less på alltihop att jag inte ens vattnade mina krukor (så nu ser de förfärliga ut). Men nu har lusten vaknat till igen, så när jag är ledig nästa vecka ska det bli ett riktigt röj!
Jag har också haft lite emot att snoka hos andra, men sen jag började rita trädgårdar har jag blivit manisk på att samla på mig olika tips, så nu är kameran med överallt. Och det är faktiskt ingen som har nåt emot att man står och spanar över häcken för man tycker de har fint!
/Helen

Anjas Hill sa...

Det kan säkert funka för många, men för mig gäller det att blunda, skapa egna visioner och våga lita på min förmåga. Låter kanske arrogant, men att skapa något alldeles eget, våga misslyckas och pröva igen är roligare än att snoka, bla-bla-bla.../Anja

Marina sa...

Så synd att jag inte kunde lyssna på Gunnel, jag gillar henne mycket. Jag har slutat be om ursäkt om jg härmar någon. Det blir ändå sällan rakt av eftersom man ofta lägger ihop lite inspiration från olika och då blir de tändå något eget. Härmar någon mig ser jag det som positivt. Tänk att jag kunnat göra något som någon annan gillar så mycket att hon/han vill ha det så hos sig. En komplimang väljer jag att se det som!

Jag har för lite tid att njuta ute nu men jag har inte tröttnat ännu. Men jag har kanske min trädgård mer till att hämta energi i nu än att jobba i som jag gör på våren o sommaren. Höstfint jobbar jag också på hela tiden. Det har blivit mer värdefullt för mig.

Ha det så bra!

mitt gröna hjärta sa...

hej, vilket intressant inlägg, fick just en fråga från en för mig okänd bloggare som undrade om hon fick plagiera mitt blåbärsland och jag tog det bara positivit och blev glad! För precis som Marina skriver ser jag det som en komplimang och hoppas att andra känner likadant!
Ha det gott! Jenny

Växthusmadam sa...

Det är nog ett bra tips! Ska nog kika lite hos grannarna imorgon!
Växthusmadam

NinaH sa...

Hade varit kul att lyssna både till Gunnel & till Hannu (förra helgen) - men vi har ju själva varit hundra procent engagerade i dessa Bodagar båda helgerna så tyvärr...
Låter som ett bra tips att kolla i närliggande trädgårdar. Man får väl glutta när man passerar med bilen så kanske det inte syns lika mycket?;-)

AnnA sa...

Gunnel missade jag, men å andra sidan, hörde jag på henne i Sölvesborg, för några helger sedan.(Hannu hörde jag däremot delar av...)
Jag har ofta kameran med mig och "smygfotograferar" här och var, kanske inte så mycket för inspirationens skull, utan för att jag vill spara på vackra trädgårdsvyer.
Ha det gott!
hälsn
AnnA

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Tja, nja...snoka runt är inte min grej precis. Härma ....ojojoj.
Tycker att det är bättre att bli inbjuden att besöka trädgårdar av likasinnade. Men så klart "upptäcker" jag ibland nånting roligt, mest blommor och växter. utmaningen för mig är dock att försöka nåt som inte skulle gå att odla och se att det ändå GÅR.
Fint inlägg Milla ! Ha en fin dag, Petra

Erika sa...

Jag tittar lite försiktigt in i grannarnas trädgårdar när jag är ute och går. Alltid lika trevligt att se vad som gömmer sig bakom häcken.

Susanne Lindén sa...

Jag "tittar diskret" (inte glor) in i andras trädgårdar och är det något jag gillar så härmar jag också efter.
Det är kul att se hur andra har det och man kan få lite tips och idéer.

Jag har en rabatt med flox framför huset som tyvärr fått gråmögel(tror jag det heter) ingen vacker syn. Kan inte få bukt med det, så den rabatten skall grävas bort i höst.

Ha en bra dag!

SKOOGSTROLLET sa...

Ja, det var ju faktiskt en intressant tanke. Ännu har jag ju inte fått koll på vad som kan trivas var, men det är kanske en god idé att titta mer hos grannarna än bara på allt vackert som åstadkoms på alla fina bloggar.
Just nu letar jag nog mest växthustankar ... Vi får se vad det kan bli av de fönster vi kommer få om vi vill.

gittan sa...

Jag skulle också dra mig för att gå och glo in hos andra. Fast när man har hört Annika Christensson berätta hur de kryper, tittar genom staket och t.o.m lyfter varan för att se in i en trädgård då kan man ju undra om vi behöver skämmas =) Jag föredrar nog att bli hembjuden för en titt sitället för att glo. Inte ens hos grannen mitt emot våar jag ställa mig och titta in, så feg är jag. Ha en fin dag / gittan

Monkan sa...

Glo & snoka lät ju som en smart idé :-)

Oj, det är inte frågan om du har gröna fingrar utan hur gröna fingrar nån kan ha! Oj vad det växer och frodas hos dig. Hur fint som helst med lådan, och taklökarna i cementrören.

Ja jag var tydligen inte ensam om att vara besviken på de där vacuumpåsarna. Jag köpte bara för att testa, om de var bra skulle jag ge några i present till en kompis, men det paket som var tänkt till henne har jag lämnat i retur. De som man har dammsugaren till verkar tjocka, rejäla och pålitliga, jag kommer nog att köpa ett par såna, kanske på Clas O eller annars beställa från Ellos (de har haft såna förut i alla fall).

Camilla sa...

Så kul att jag kunde förmedla lite av mina lyckokänslor!
Jag älskar verkligen den milda hösten, än så länge är det ju knappt höst ännu!!
Underbart!!
Kram Camilla