måndag, september 28, 2009

Före-efter

Min externa hårddisk som jag använde till alla min bilder slutade fungera i våras, den tar inte emot ström eller nåt och jag vet ingen som kan hjälpa mig med den så två års foton är inne i den som jag inte kommer åt. Trist.
Men lite då och då söker jag bakåt här i bloggen och hittar bilder som jag glömt, som denna jag tog i våras.



Jag grävde denna rabatten som jag kallar häckrabatten i min trädgårdsbok, där står att det ska finnas murgröna, stockros, vit fotblad, vita flox, vit riddarsporre, fattingmansginseng, ormöga och gräs, lungört, klockjulros och sist höst anemon.
Så var det en gammal slipsten och gjutjärnsfönster med.




Så här ser det ut nu och det är verkligen mycket på lite yta.

Förra hösten grejade jag lite vid vedboden och Anders spikade upp en vägg som jag planterade framför.



Tomt och tanigt?






Nu har en skogsklematis vuxit till sig ordentligt där och jag har fått lägga nät på taket för att den ska fortsätta upp dit. Jag har försökt spika fast det så allt inte rasar ner i höststormarna.
Längst bak syns "häckrabatten" och mellan står en pallkrage med smultron och tomat och purjolök.

Visst är det skönt när man ser hur det växer och gror och ibalnd glömmer man hur mycket som faktiskt förändrats.

6 kommentarer:

Karin - Mina Rum sa...

Inte alls roligt att få sina bilder inlåsta på det där viset. Man vill ju att tekniken bara ska funka.
Kul i alla fall att du hittade lite andra foton så du kunde visa före-och-efter bilderna. Man glömmer fort hur saker sett ut från början. Därför är ju bloggen ett utmärkt hjälpmedel för minnet.

gittan sa...

Fy så trist med dina bilder! Det är ju oftast så att man har den externa för att bilderna ska vara skyddade. Men vilken skillnad det var på planteringarna - jättefina dessutom. Det är just det som är så bra med bloggen att man lätt kan se tillbaks och få en uppdatering när minnet sviker. Ha en fortsatt fin dag / gittan

Marina sa...

Du har gjort det jag ska jag göra i kväll, en höstigare header. Snygg!

Visst är det kul att titta tillbaka. Man tror att det inte händer så mycket men det gör det verkligen.
Synd att du inte kan hitta någon "datanörd" som kan hjälpa till med den där hårddisken.

Ska ni på mötet på onsdag?

Ha det bra!

Daisy sa...

Oj vilken skillnad på före och efter bilderna, kul när man ser hur det växer! :)

Vad höstfin din blogg har blivit!

Jenny sa...

Oj vad det har vuxit, man glömmer fort hur det såg ut innan. Ha det bra, så ses vi imorgon på partyt. Kram Jenny

NinaH sa...

Ja, trist det där med hårddisken....
Hur gör du numera? Tänkte du kanske hade nå´t bra tips/råd till oss alla utifrån dina erfarenheter, menar jag...?
Kul med "då-och-nu-bilder"! Himmel så lummigt du fått det i dina rabatter!! Såååå fint!