torsdag, maj 21, 2009

En bra dag

I dag har jag haft en sådan dag när man hunnit med massor.
Den började med en runda till Eko där jag köpte jord sen var det bara att sätta igång, det blev nytt i zinkbaljan.



Det syns kanske inte så tydligt men det är lite olika kryddor i den, för nåt år sedan fick jag för mig att jag skulle ha näckros och fiskar i den.
Det skulle fungera enligt någon artikel jag läst så jag ordnade med det mesta för att det skulle bli bra fast det blev en otroligt varm sommar så vattnet blev för varmt och fiskarna dog och näckrosen trivdes inte, så förra året stod baljan bara och samlade upp regnvatten för att i år bli en kryddbalja.
Det står nu på terrassen där jag har nära från köket.





På andra sidan på terrassen under köksfönstret står detta just nu, ser ni fikonträdet som har några taskiga blad vet någon fall de ska klippas bort när de ser ut så här eller de ska bara ramla av av sig själva?
Olivträden, taklöksträdet och fikonet är hemtagna från Rhodos och verkar gilla läget på terrassen förutom då att en del av bladen blev lite brända på fikonet när den kom ut i solen.
Citrusträdet hade jag inne i vintras men det har fått åka ut nu med de andra.





Jag har blivit med pallkrage och där bakom den står tomat och gurka som jag satte ut idag, hoppas att de klarar sig ute nu.
I pallkragen är det purjolök, sallad och hallon.
Kom på nu att jag tog ut fröpåsen med sockerärter som jag tänkte sätta där och det glömde jag men påsen står nog kvar där ute och nu har det börjat regna och åska så den får vara kvar där ute i natt.
Nu stänger jag datorn för åskan är oroväckande nära, hörs igen senare.

6 kommentarer:

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Fint planterad i zinkbaljan.
Dina tomater och annat klarar sig säkert bra utomhus, gurkan är jag lite tveksamt däremot. Men står det skyddad? Så kanske ett litet tak över....vet ej...nyfiken att läsa senare hur den blev ;O)
Kram, Petra

Marina sa...

Här blev det också till att stänga datorn i går när det åskade och Ronja tyckte vi var helkorkade som skulle ha ut henne för att kissa mitt i ovädret.
Låter som att du fick en hel del gjort och det känns ju så bra. Man är så nöjd i hela kroppen sen.
Fint med fikonet mm. Ja, allt det andra också. Du får så mycket gjort!
Nu ska jag bara baka färdigt bullarna inför måndag och sen kommer jag en sväng.

Ses!

mitt gröna hjärta sa...

hej, vad fint det blev med zinkbaljan! Pallkragar är toppen, jag har bär i mina (hallon, blåbär, smultron o jordgubbar) men ska investera i några fler till nästa år och odla grönsaker. Ska bli spännande att höra hur det går med gurkan, den hade ju varit praktiskt att odla själv! Här blir det tomater och paprika i år.
Ha en skön helg! Jenny

Erika sa...

Ska bli roligt att se hur det växer i din låda.

Hjärtat Mitt sa...

Det blev ju helt klart jättesnyggt. Mycket bättre än att bara samla regnvatten i den :)
Det ser lite exotiskt ur på terassen.
Det är snyggt.
Själv har jag svårt för det där med ut och in med växterna. tycker inte om för mycket bök. Jag lyckas sakta men säkert att ta livet av alla sådana växter :)
Jag gillar oxå orkidéer och Hoyor, just därför att det inte är så mycket pyssel med dem. Men här får de snällt stanna inne året om.
Ha en fortsatt skön helg!
Kram Mari

Annika Christensen sa...

Sådans dagar gillar jag också.
Varför har man sådana dagar då man är igång hela dagen men får inget gjort känns det som.
Visste inte att du bodde så nära Marina och att ni kanske kommer på besök en dag.
Ha det gott
Annika