tisdag, maj 05, 2009

En regnig tisdag

Det regnar idag och det är väl behövligt antar jag.
Här blir blommorna och dammsugaren glada för det, jag har ett väldigt selektivt seende när det är fint väder och inte ser dammråttorna som ligger och vilar i hörnen, eller änglatofflor som jag läste på en blogg om man vill använda finare ord. Då behövs en regnig dag då och då så man kan öppna ögonen och röja bort det.

Därför började jag denna dagen med att tvätta klädseln på soffan och slänga ut mattan i regnet i förhoppning att det bara räcker att skaka den lite sen när den ska in igen.

Fast jag gick ut en snabb runda i trädgården och kollade läget innan jag satte igång.



Taklöksträdet skiftar färg nu när det kommit ut från uterummet till altanen, det har varit ljusgrönt hela vintern och blir mörkare röd igen. Det är i skriande behov av en omplantering och så fort jag köpt jord ska den få en större kruka.
Hoppas den gillar medelhavsjord för det är det jag tänkte köpa till den och olivträden.



Aklejorna börjar slå ut nu först här var denna Japanska mini Aklejan (har inget annat namn) den är bara 10 cm hög så man för böja på knäna för den.



grönt är skönt även i regn!




Ha det så bra idag!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Visst har man rätt till en liten paus varje timme under arbetstid??? Jag tar mig den rätten i alla fall nu.
Grönt är absolut skönt även i regn!
Så söt akleja, jag är svag för dem, aklejorna alltså.
Jag städar ytterst ltie när de tär fint väder. Jag väljer att inte se dammråttor mm. Grannen hon storstädar hela året hon.
Ha det bra i regnet! /Marina

Annika Christensen sa...

Visst är det skönt med lite regn.
Jag skall gå en morgonpromenad om en stund. Har haft lite sovmorron idag.
Fin fin bild på hosta och akeleja.
Ha det gott i regnet
Annika

Anjas Hill sa...

Allt grönt har bara exploderat sedan det började regna!
Denna skira grönska måste vara något bland det vackraste som finns!

mvh, Anja

Milla of Sweden sa...

Hej hej

Tack för fina kommentaren hos mig!
Jag och maken har varit i Simrishamn några dagar och kikat på hus, nu längtar jag ner ännu mer, så otroligt vackert det var!
Jag har ju som norrlänning aldrig sett rapsfälten blomma, bara en sån sak!
När jag känner tvekan inför vårt beslut att bryta upp från allt och alla och flytta så långt, behöver jag bara titta på bilder på våren där nere och jämföra med hur grått och trist det ser ut här så försvinner mina tvivel!
Det här är något vi bara måste prova på, norrland finns ju kvar!
Vill ju gärna ha en egen lite trädgård där nere, att vara ute och jobba i trädgården är ju bland det mest avkopplande som finns, rena medicinen!
Är så kul att följa hur din trädgård växer fram, kikar in ofta om än jag inte alltid lämnar "avtryck".

Ha de bra!

Min Gröna Täppa sa...

Tack för din gulliga kommentar! Det känns bra att börja hitta tillbaka till bloggvärlden igen, har saknat den men känt att tiden inte funnits! Jisses vad det har blåst och regnat idag. Regnet behöver vi verkligen så det kan man inte klaga över, men blåsten, den kunde hållt sig undan!

Ha det gott!

Daisy sa...

Håller med dig dammråttorna finns inte när det är fint väder ute,
Dammsugaren kom också fram hos mig igår.. ;)
Jättesöt aklej!
Önskar jag hade vetat om att det var en växtmarknad på kjugekull i lördags, såg så mysigt ut, hade gärna också varit där.. får ta det nästa år :)
kram

Piondröm sa...

Hej i regnet, även jag fick lite uppstädat inne, det behövdes!!!
Man vill ju inte vara inne, men nu har det blivit kallt också.
Hoppas på sol till helgen. Ha det så gott
Kram Carina

Anonym sa...

Jag är helt säker på att du får en underbar trädgård till sommaren för den är ju jätte fin redan nu med alla fina vår blommorna. Din akeleja är ju underbar, sätt dig ner i solen och njut. (om solen kommer fram mer i Maj)
Kram mamma

Hjärtat Mitt sa...

Så skönt att man inte är ensam om att inte prioritera städningen :)
Den gör jag, vid den varmare årstiden, mest när jag inte står ut med tussarna längre.

Här blåste många av växterna sönder i onsdags :(
Det är inte alltid bra att bo på landet.
Annars är det ljuvligt just nu.

Ha en skön helg!
Kram Mari