fredag, september 19, 2008

I går...

Igår var jag aktiv kändes som jag var igång hela dagen med att räfsa grenar från häcken, plantera lökar och flytta Anemoner ( då ingår rensa ogräs...).

Jag har börjat flytta in de krukor som jag tror mår bäst av att stå inne över vintern, det är kanske för tidigt men jag passade på medans jag hade tid, ork och det var väder till att greja med det.





Jag tog in symaskinsbordet med betongplattan och det får stå i uterummet som blombord och den stora fråga nu är om ska jag sätta in lampa eller inte...
Har läst runt på en del forum ang blombelysning och där blir man knappast klokare,
en del menar att det räcker med ett lysrör andra att man ska ha en vanlig lågenergilampa och en tredje att det behövs ingen belysning alls.





I Allt om Trädgård nr 9 står det att Olivträd ska stå ljust och svalt ( 2-10 grader) men att den kan övervintra i rumstemperatur med.

Trädtaklöken "Aeonium" kan med fördel stå i uterum om jag förstått hur man ska sköta den rätt.

Tror att det får bli utan lampa iaf tills jag vet säkert hur det ska vara möblerat i uterummet, det står ett jalusiskåp som gömmer vår "finservis" i hörnan och det hade varit en perfekt blomhörna där.
Häpp där var ett till höstprojekt.

Nu går jag snart på mitt helgpass och ska jobba hela långa helgen, kanske blir det av att jag kör ut till Kjugekull, där det är växtbytardag i morgon fm, innan jag börjar om jag hinner och orkar dvs.

Ha en bra helg!

3 kommentarer:

Marina sa...

Jag har mina växter på vinden eller i källaren. Inga lampor! Ju kallare det är desto mörkare kan dom stå. Olivträdet hade jag på vinden, vid fönster tvisserligen men det är åt norr så så värst mycket ljus blir det inte där ändå. Där blir ganska kallt på vintern men ingen frost. Pelargonerna får stå i källaren. Ännu mörkare! Lite varmare än på vinden är där men det får gå. En del blir lite rangliga men det klipper jag bort sen. Däremot har jag dem ute så länge det bara går på hösten. Tar in dem efter första lätta nattfrosten.
Hoppas du får en bra helg trots jobb.

Anonym sa...

Jag blir lite lessen i ögat när man måste plocka in alla växter, kommer dom att överleva?

Anonym sa...

Om man vill belysa en lite större yta skall man satsa på lysrör med kallt ljus. Bl.a Jula har rätt billiga armaturer och bra lysrör till bra pris.
Vill man bara belysa en enstaka eller ett par växter räcker det med lågenergilampa.
Växter som inte tappar sina blad på vintern skall alltid ha extra belysning i våra breddgrader för att må bra.
Ljuset skall dessutom ALLTID vara i proportion till den befintliga värmen - ju varmare , desto ljusare.
Visst kan växter överleva "så där" även i sämre förhållanden, men plantan blir försvagad och kan dö efter några dåliga vintrar.
Ett olivträd inomhus i vanlig rumstemperatur kräver riktigt star belysning - tänk själv hur ljust det är i Medelhavsländerna vid +22!

mvh, Anja