onsdag, maj 01, 2013

Nu är det som bäst!

Jag börjar där jag slutade, med uterummet.



Svårt att återge rätt känsla men det är betydligt mer ombonat och mysigt än bilden visar. Vi sitter där så ofta vi kan om så bara för några minuter. Varmt och skönt och om det är för skarp sol finns det rullgardin.
Och hrm ja jag vet fönstren är inte de vackraste men jag börjar nog vänja mig vid dom.
Ibland kan jag undra varför man väljer två olika tegel på huset men jag antar att det var tillgången som styrde det, de klädde huset med det röda teglet nån gång på 50-60 talet och byggde uterummet på 70 talet.
Under detta underbara rum bor Tilda i ett lika stort källarrum, värdelöst att värma upp så det är ständigt lite för kallt men stort och fint, ni kan tro det är många som vill ta över det när hon flyttar.





Om man vänder helt om finns ytterligare ett fönster och än så länge står bara lite timjan mm där och där är ett till av de däringa vackra fönstren.








Jag börjar få koll på trädgården.
Brita som bodde här älskade blommor så mycket vet jag och jag misstänker hon älskade tulpaner och andra lökväxter för det finns massor av det här.

Tulpanerna är bara blad än så länge så de väntar jag med att visa.
Annars finns här mägder med kirskål och mossa, jag hittade inte mindre än tre pioner bland ett hav av just kirskål som jag grävde upp och försökte få rötterna rena för att sen plantera dem i en vacker rad vid vår uppfart. Spännande att se vilken färg de har om de överhuvudtaget tar sig, det är något torrare jord där.

Magnoliaträdet är fullkomligt underbart.





Det har massor med knoppar.

Jag undrar:
Har ni med fått vad jag antar är spamkommentarer? Jag plockar bort det men är rädd de har med sig virus fast det kanske inte startar om man inte går in på deras länkar




3 kommentarer:

Camilla/ Rufft och Sött sa...

Men hej igen och välkommen tillbaks! Vad spännande med nytt hus och trädgård! Särskilt trädgården, vem vet vad som tittar upp! Häärligt med så stort uterum med, vi har typ världens fulaste uterum, men vi sitter nästan alltid där ändå direkt våren kommer.
Ska bli kul att se mer från dig!
Kram!

gittan sa...

Så otroligt spännnade det måste vara att få börja om med en ny trädgård utan att veta vad som tittar fram! Vi köpte svärföräldrarnas hus så det fanns då inga överraskningar här inte ;) Uterummet gissar jag att de valt vitt tegel till för att det inte ska bli så mörkt där... Rött tegel var ju vanligast eftersom det var billigare. I mitt smutsgula hus är alla innerväggar av rött tegel av just den anledningen. Hoppas du visar mer från er nya trädgård och att du hinner njuta av det underbara vårväder vi äntligen fått / Kram gittan

ang. kommentarerna gör jag som du och hoppas slippa virus!

Marina sa...

Så kul att få se lite till från det som nu är ert. Härligt med uterum!

Spännande att se vad som kommer upp nu och att ha en magnolia är ju så lyxigt. Min blommar fortfarande inte. Får glädjas åt buskpionen istället.

Jag får en hel del spamkommentarer tycker jag men jag bara raderar dem.

Ja, det blir ju inget Kjugekull för min del heller. Hade behövts. Får väl se hur det ska lösa sig med perenner till mina nya rabatter. FÅr nog ta ett bra tag att fylla dem för jag vill inte sätta vad som helst bara för att ha något där.

Hoppas ni får det jättebra imorgon!

Kramar