lördag, maj 04, 2013

Trädgården

Tomten är på knappt 700 kvm, framför huset mot gatan är bara en rabatt och stengång så nästan allt ligger bakom huset.



Om man står på trappan ut från uterummet och ser till vänster såg det ut så här i april.
Där där cyklarna står har vi planer på att sätta upp ett plank liknande det som grannen har på andra sidan om vårt garage och i så fall så tänkte vi ha en sittplats från rabatten vid garaget fram till trappan i en trekant liksom.
Men det är på idéstadiet så hur det blir vet vi inte.


Mot garaget växer detta, jag önskar jag minns mer av hur det såg ut när jag var i huset tidigare i höstas men jag missade att fota och minnet sviker mig.


Jag vet inte ens vad det är för buske men nu ser den ut så här, den var så full av grenar som växte huller om buller så jag rensade bort så mycket jag vågade och kanske misslyckas jag helt och det dör eller blir det väldans snyggt och tar sig bra.
Järneken grävdes upp sådana tycker jag inte alls om.
Och medans jag grävde och rensade bort grenar där så tittade, vad jag misstänker är, liljor fram och minst en julblomma började blomma bara som från den ena dagen till den andra.



Annars är där kärleksört och lökar, inget mer har gett sig till känna än.
Tror man kan säga att det är mot söder solen lyser där tidigt på morgonen och senare mot kvällen när den hittat sin väg över garaget, så där är skugga mesta tiden på dagen.
Jag har ingen särskild plan för denna rabatten just nu men om det blir så med sittplatsen så är det den man kommer att ha som närmast.

Jag tänker ha tålamod och se vad som finns här innan jag gräver och kanske förstör något som är värt att ha kvar men lite måste jag få greja så det blir kanske inga stora förändringar i år men början till det.

Ha det gott!

 

5 kommentarer:

Karin - Mina Rum sa...

Det där med tålamod låter som en god idé, även om det ibland är svårt att hålla sig. Spännande att se vad det är som växer där emot väggen. Ser snyggt ut nu när du klippt ned det.

Ha en fortsatt skön helg. Kram!

Ninnis sa...

Helt rätt tänk att vänta med grävandet....det sägs att man ska leva ett år med en anlagd trädgård innan man förändrar...!!!
Hoppas du finner många skatter...=)

Kram Ninni

Camilla/ Rufft och Sött sa...

Kul att se vad som dyker upp! Här behövde vi inte vänta på något när vi flyttade hit, en gräsmatta var ungefär det som fanns!
Ska bli kul att se mer från huset och trädgården!
Ha en fin söndag!
Kram Camilla

Marina sa...

Kul att se mer bilder! Klokt tror jag att vänta, att ha tålamod. Kanske fina överraskningar kommer.

Kram

Livet på solsidan sa...

Kul att du är "tillbaka"!
Så spännande att se vad som dyker upp i din trädgård. Men också tålamodskrävande vilket kan vara riktigt, riktigt jobbigt :)

Kan inte det som klättrar på väggen vara någon form av Cotoneaster, oxbär? Det har vita blommor på våren och röda bär på hösten. Vissa är vintergröna, men inte alla. Om det är en sådan kan du klippa hur mycket som helst! Det gjorde jag i min förra trädgård. Hade det som klätterväxt på armeringsjärn. Ju mer jag klippte desto tätare och snyggare blev det.

Kram Tamara