måndag, juli 11, 2011

Sittplatser

En favoritplats.
Här har jag suttit med en bok i knäet några dagar, skuggan är tunn och rör sig efter solen så man sitter lite i sol och lite i skugga beroende på tidpunkt.
Det har tagit två år att få det uppvuxet och bara i år kan man se att vinet blivit ca metern längre efter att jag klippte till det i våras.
I mitten där vinet är som längst har det bara en, en och halv meter kvar till husets tak men det behöver bli både bredare och tätare innan man kan sitta där i ett sommarregn utan att bli blöt.

Nytt projekt är detta, en mini-budget-spa-avdelning.
Det ligger i den delen av trädgården vi aldrig använder, jag hade mina funderingar på om växthuset skulle ligga här men vattenkranen är på andra sidan trädgården så det kändes bättre att ha växthuset där då.
I år ville inte våra barn göra något speciellt på semestern och eftersom vi kör med majoritetsbeslut här så blev det en ny pool att njuta i hemma i stället.
Ni som känner mig förstår att här ska grävas, vet bara inte riktigt hur mycket än.
En tanke är att bara ha typ funkia eller annat bladverk till vänster och bara en klematis på bakstycket så inte Magnolian försvinner som står bakom poolen. En annan ide är att sätta tak i form av järnpinnar som ett gullregn skulle kunna klättra på och växa över sittplatsen. Piprankan är vacker, kanske en sån? Kaprifol, klätterhortensia ja ni förstår mitt dilemma.
Tanken är att det som blir ska stå kvar även efter att poolen gjort sitt, erfarenheten vi har av sånt är att det bara håller nåt år, så kanske det är början till ett utekök eller bara skuggig berså.
 
När jag inte roar mig med trädgården så sitter jag som sagt med näsan i en bok, jag har beställt ett lager med deckare och biografier så jag har att göra nån vecka fram men först ska jag jobba några pass till innan semestern börjar.
Underbart att ha något att längta till.
Ha det gott!

3 kommentarer:

Karin - Mina Rum sa...

Smart att lägga spa-avdelningen i del av trädgården som inte används så mycket.

Vad är det för häck du har där bakom?! Den är ju galet tät och fin.

Kram!

Marina sa...

Men vilken bra idé och så genomtänkt att stället ska kunna omvandlas till något annat efter pooltiden.
Så härliga "problem" du brottas med. Pipranka, klematis eller vad???

Det har verkligen växt till sig fint på uteplatsen vid huset. Kan tänka mig att det är bra att sitta där och läsa.


Kram!

Lotta sa...

Det blir nog jättefint när växtligheten börjar gro ännu mer. ska bli spännande att se!! Kram Lotta