måndag, september 27, 2010

Goda råd



Cercidiphyllum japonicum, hjärtträd, brödträd, pepparkaksträd eller Katsura kärt barn har många namn. I alla fall hade det detta som extrapris träd i oktober på växthuset och jag var där förra veckan och kände på det men det stod att det skulle bli 8-15 m högt och jag tyckte att det var i det största laget. 
Jag åkte hem och läste på lite över nätet och visst blir somliga så höga men det är inte vanligt att det blir det här, sen igår frågade jag mina trädgårdsvänner vad de visste om det och deras erfarenhet visade att det är ett långsamtväxande träd så även om det tänkte skjuta i höjden så hinner man kapa av det innan.
Så deras råd var att åka och köpa ett direkt och även om jag nu kanske riktade frågan till de personer som skulle ge mig det svaret jag ville ha så följer jag alltid goda råd.
Och nu är det mitt för 99 kr.




Det står tillsammans med trollpilen, perukbusken och kornellen. Inbillar mig att det kommer bli en vacker kontrast där mot häcken så småningom.


                                                                                                                                                                                      

Clematis Arabella är underbart vacker fortfarande och har blommat hela sommaren. (nu kan inte jag heller lägga bilderna bredvid varandra, blogger vill inte alls som jag vill...)

Hoppas ni får en skön vecka

6 kommentarer:

Marina sa...

Bra att du köpte Katsuran. Ett riktigt kanonpris!

Visst ska man välja vilka man rådfrågar. Annars kan man ju bli besviken på svaret.

Kram!

Karin - Mina Rum sa...

Katsura är ett härligt träd. Jag var hemma hos mina föräldrar och snosade på deras i lördags. Om man borrar in näsan bland de gul-röda bladen känner man doften.
Lycka till med ditt fynd. Kram!

NinaH sa...

Synd jag inte kunde vara med er igår! Förstår ni haft trevligt!!! Hoppas innerligt på nästa gång!;-)
En Katsura för 99?! Grattis!
Kommer att bli väldigt fint i din lilla "dunge" med buskar & träd!
Vacker clematis. Än finns det lite att njuta... även om kylan börjar smyga sig in!;-)

gittan sa...

Katsuran var något av det första vi planterade när vi började om från noll i vår trädgård. Vi köpte en stor, närmre 2 meter, från början och idag, 8 år senare, är den ungefär 3 1/2m skulle jag tro. Vackra höstfärg än Katsurans får man nog leta efter. Att den sen är underbart vacker vid bladutspringet om våren och hela tiden däremellan säger en del =) GRATTIS TILL ETT BRA KÖP!

Mia sa...

Kul och trevlig blogg..här kommer jag att titta in fler gånger!

mvh mia

Anjas Hill sa...

Ingenting skapar så ljuvliga stämningar i trädgården som träd!
Så bra kap du gjorde! Grattis till det!/Anja