onsdag, september 22, 2010

En solig höstdag


Jag var ledig igår men det var en sådan där mellandag igen med möten, handling, köra hit och köra dit så det kändes som allt och inget blev gjort, i morse tog jag hundarna och gick ut i skogen en lång runda och faktiskt så sprang jag med några meter. Skönt och uppfriskande, en bra start på dagen.
Nu är det en underbar höstdag och jag hade gärna tagit på mig jobbarbyxorna och gått ut i trädgården istället för att ta på mig de andra jobbarkläderna och gå till mitt betalda jobb.

Det är en kokardblomster på bilden, den köpte jag på skördemarknaden förra året inne i Kristianstad och den ser lite tunn och tanig ut men lyser upp vackert där den står.



Jag fick en flätad pil av Jeanette som jag har satt i kruka, den ser kanske inte så himla levande ut här på bilden men vid närmare titt ser man att det kommer fullt av skott längs med hela "stammen" som jag plockar bort och låter bara de längs uppe växa, hoppas på att den tar sig.
Det vissna i där bak är en av pionerna jag satte för nån vecka sen.




Där hittade jag viol som börjat blomma igen, jag har flyttat på den med nyligen så det är kanske därför den blommar om.



Under taket på yttertrappan har jag hängt den dära pilkorgen jag flätade förra helgen den blev fylld med äpple och tallkottar så även om det blommar lite häro var  trädgården känns det som höst ändå.

Ha det gott!

3 kommentarer:

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Ja nog känns det som höst även om det fortfarande blommar en hel del.
Blodgrädet vill ha väldigt väldränerat för att övervintra, har jag läst någonstans. Kanske något att tänka på vid nästa försök?
Ha det gott
Birgitta

Anonym sa...

Så fint med äpple i den flätade korgen. Älskar äpple nu på hösten.

Ibland undrar man om det är fel i tiden för jag har också ett par växter som blommar nu som verkligen inte ska göra det. Men så är det väl kanske med någon växt varje år, att den får lite spel.

Bra jobbat att du sprang lite! Jag sprang i går kväll och det var tur jag hade Ronja med mig för jag mötte en skum typ och jag mötte honom två gånger tom.

Ha en bra dag! Kram Marina

Anjas Hill sa...

Luktvioler är så härliga och kan blomma under konstiga tider på året!
Vilken vacker korg du har gjort, verkligen dekorativ med äpplena i!
Och: Visst är det höst oavsett vad SMHI har för definition på höst;))!/Anja