onsdag, juni 23, 2010

Tillbaka till trädgårdstemat

Tack för alla kommentarer och fina ord i förra inlägget, jag blir glad att läsa dem men måste ändå säga att det är inte jag som har det svårt. Det är andra i min omgivning som kämpar i vardagen.
Det är inte ofta jag blir personlig här i bloggen, det har inte blivit så trots att det var det jag trodde jag skulle vara det när jag började blogga för ca två år sedan.
Jag skriver mest om väder, vind och blommor i stora lass och det stämmer inte helt i presentationen i vänsterspalten om vad bloggen ska handla om.
Jag trivs att ha det så, märker jag, att ha en del av mig här en del på facebook och en annan del privat för er som känner mig och kanske är det inte så stor skillnad.

 
Nu blir ordningen återställd igen och jag måste visa i en ganska suddig och dålig bild på min Alunrot Citronella, den står som kontrast till den röda Alunroten. Det var den enda limefärgade växt jag hittade på Solhaga, har jag tid i morgon tänkte jag bege mig till växthuset för att se om jag hittar mer där men jag tror det blir häftigt när den växer till sig.
Jag blev förresten glad när jag läste i senaste Allt om trädgård om vad trädgårdsproffsen skiter i, de struntade bla i att köpa tre av allt precis som jag för jag köpte bara en av denna för tänk om jag hittar nåt ännu finare på nästa ställe.






Den japanska klätterrosen har säkert hundratals knoppar som börjar blomma så smått nu, blommar alla samtidigt blir det som ett helt hav, fast på väggen. Den var min första ros och jag är mycket glad i den och över att den överlevt så länge.
Jag fick den av Marina långt innan mitt verkliga trädgårdsintresse väcktes men det är kanske tack vare den som det blev som det blev, vem vet?

Nu är det snart midsommar då blir det sedvanligt firande här med goda grannar från alla håll och sill, potatis, jordgubbar och snaps precis som sig bör (iaf för oss).
Hoppas ni får sol på ert sillbord och glass till jordgubbarna ni med!

3 kommentarer:

Marina sa...

Kan det vara så att japanska rosen var början till trädgårdsintresset? Vilken tur att jag gav dig den i så fall!

Snyggt med färgkontraster sådär som med alunroten.

Midsommar blir lite annorlunda i år eftersom dem vi firat med i säkert 15 år har andra planer i år. Men det ska nog bli bra ändå.


Ha det bäst! Kram!

gittan sa...

kontraster helt enligt i min smak - jag älskar ju just det! En annan limefärgad växt är Anisisop 'Golden Jubilee' Hittar du deninte så har jag gott om det och förhoppnignsvis ska Marina ocxh jag träffas inom en snart framtid då kan hon ju få ett par (tre kanske "ler") åt dig om du vill. ha en härlig midsommar / kram gittan

HelenJ sa...

Jag köper aldrig tre av nånting, bara en av varje. Då får jag ju tre sorter istället! För när de har växt till sig efter något år kan man ju dela och då får man tre i alla fall....
Ha en riktigt skön midsommar!
/Helen