lördag, juni 05, 2010

Barfota i solen

Att börja dagen med att gå barfota i gräset och kameran i högsta hugg är ljuvlig känsla, just nu är det nästa så att när man gått ett varv och kollar igen i början hittar man något nytt.

I morse hittade jag i alla fall


en ny Akleja, ganska mörk, liten och enkel men den är inte helt utslagen än.


Om man lyfter lite på bladverket till den vingade benveden hittar man massor med små söta blommor därunder.



En Allium som är på väg att spricka upp, den ser säkert inte ut så här ikväll. De är lite som Bambi på hal is när de slår ut med sina "ben" som spretar åt alla håll.
















Försöket med att sätta taklök i en tegelsten verkar fungera, man petar ner lite jord i hålen sen sticker man ner rötterna och vattnar, tegelstenen ska vara så porös att den ska hålla sig lagom fuktig (har jag läst). Kul om den blir helt täckt.


Snart ska jag köra äldsta dottern till hennes först jobb, hon ska stå utanför Maxi och sälja jordgubbar i sommar och de börjar redan nu på helgerna. Jag tror att jag är mer nervös än hon över hur det ska gå har lite svårt att se att de blir stora och klarar sig på egen hand, hon är ju så lite än i mina ögon.

Önskar er alla en underbar lördag!

 

11 kommentarer:

Marina sa...

Tack för idag!

Så fint det blev med taklöken i stenarna.
Kameran i högsta hugg sådär på morgonen eller på kvällen är en skön rutin tycker jag.

Kram!

Möllebacken sa...

Så härligt det låter..... barfota. Jag gick barfota i växthuset, det var skönt. Så fina bilder med morgonljuset. taklökarna var ju kalasläckert. Då kan man flytta runt på tegelstenen antar jag? Jag menar om man kanske vill ha det som bordsdekoration el dyl någon gång.
Ha en skön söndag, och så får jag hoppas att vi får behålla solen ett tag till här nere.
Pella

Rose Garden Malevik sa...

Fin Akleja :)
Håkan

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Barfota i varma sommargräset,
det gillar jag ;O)
Fina bilder Millan !
Kram, Petra B.

Karin - Mina Rum sa...

Visst är det härligt med de där rundorna i trädgåren? Det är så kul när man upptäcker minst en ny knopp eller nyutslagen blomma varje gång man tar rundan.
Tror nog att det kommer att gå alldeles utmärkt för dottern med jobbet.
Ha en bra vecka. Kram!

maloppa sa...

Trevligt att träffas i lördags, vi är nog alla lyriska över allt fint vi sett i helgen och alla trevliga människor vi mött, däribland du. Jag kommer leva länge på dessa härliga minnen. Lycka till med ditt växthus, hade ett likadant förut och jag tror det finns färdigskurna rutor att köpa i standardstorlek, inte så dyra...
Ha det så gott - Maloppa (Maria P)

NinaH sa...

Taklök är en så tacksam växt som verkar klara det mesta! Vad fin den är på tegelsten!!
Spännande varje dag nu att gå runt och kolla knoppar!

gittan sa...

En kamerarunda är alltid givande och avkopplande. Tufft att plantera taklök i en tegelsten. Med tanek på hur kravlösa de är så borde det ju fungera utmärkt / gittan

Moa sa...

Hej hej.. Millan, så trevligt att träffa dig hos Marina, alltid kul att träffa bloggare på riktigt och jag hittar ju en ny blogg att besöka.. kul =). Låter så härligt att gå barfota i gräset.. just nu strilar regnet ner här och då blir det nog mest blött o geggigt att går därute.. *fniss*.. Ha det gott/Monica

Maria Berg sa...

Tack Milla för idén med taklöken!
Vi träffades hos Marina - skicka ett mail så har jag ett kort på dig.

alltkangronska(at)gmail.com sätt @ istället för (at)

/MB

Lotta Sultan sa...

coolt! det måste jag pröva någongång!