torsdag, februari 25, 2010

Jord under naglarna

 

Jag har äntligen fått ner några frö i jorden men när jag läste på frö-förpackningarna skulle de flesta inte planteras förrän i mars-april så det blev Trollrudbeckia  `green wizzard`, Ramslök, Mimosa Pudica (krukväxt) och Mariaklockor. De två sista vet jag inte när de ska sättas Mimosan fick jag hos Nina av Marie och hon visste inte heller så detta är en chansning och Mariaklockan (står Canterbury bells på påsen) är från Nya Zeeland och vad jag kan utläsa från förpackningen tar det ca 24 veckor till blomning och då blommar den lagom till sensommaren/hösten.



Är det någon som har erfarenhet av ramslök? Jag tycker den är söt som blomma och god att äta men är lite rädd för att den ska sprida sig. Jag tänkte ha den under syrenträdet i den hörna som jag även ska lite gula blommor som lyser upp.




Så  just nu står pluggboxen så ljust den kan i uterummet och väntar på att det ska växa och gro.

5 kommentarer:

gittan sa...

Mariaklocka sådde jag ett år och de grodde bra men blommade inte förrän året därpå. Gillar du pluggboxen? Jag är väldigt skeptiskt till min och nu att det gror ojämnt i den gjorde ju inte saken bättre. Sår du samma sort i hela eller flera olika? Jag gjorde ju det sistnämnda, det var kanske dumt... / gittan

Marina sa...

Kul att du har sått lite! Mina står, som jag sa, i badrummet eftersom vi har golvvärme där. Såf ort dfe grott åker de vidare till verandan där det är ljust o svalt. Brukar funka bra (sen blir det Lugnet när det iten är så kallt ute).

Ha en bra kväll!

Mia sa...

Hmm, vet inte vart min kommentar tog vägen, jag som skrev en massa. Får väl försöka igen...

Härligt med sådderna. Hoppas att din ramslök tar sig. Jag har redan försökt så den flera gånger men inte fått ett enda frö att gro. Gör ett sista försök i år, funkar inte det så får jag skaffa plantor (men de finns ju knappt att köpa här i krokarna).

Min tanke är också att sätta dem under ett par syrener. Jag tänkte köra över dem med gräsklipparen om de skulle ta sig för bra. :)

NinaH sa...

Nu får jag starka samvetskval! Jag har nästan inte sått något! (Knäcktes väl av de för tidigt sådda tomatfröna som jag inte lyckats hålla vid liv!;-)...) Nå- nu får jag ta mig i kragen och peta ner lite! Tog i alla fall in och rengjorde pluggbrättet idag!;-)

Anna sa...

Wild garlic? Keep it in the pot! Spreads like crazy!
Happy Gardening!