lördag, februari 07, 2009

Inte än...

Jag vet, njuta av idag, längta inte för mycket så du missar nuet och allt det där men lite känns det allt i alla grävarfingrar nu att det bara måste snart bli vår.
Och visst känns det lite som det börjar så smått att vakna på nytt i trådgården.


















Jag har varit ute och gått med grannen på andra sidan häcken ( jo vi är många på gatan som gillar att vara ute och gå och snacka bort en timme eller så...) och vi hade många planer på en vackrare trädgård, om bara hälften kommer att genomföras i år kan jag vara nöjd.

Ett projekt som jag har lite svårt att få med mannen på är att jag vill ha en pergola över vår uteplats.
Mina argument är att solen står på hela eftermiddag och kväll så vi får dra ner persiennerna sommartid för att kunna stå ut med att vara inomhus så den ska ge viss skugga både ute och inne och för jag tror att det blir snyggt och levande här utanför.
Jag har Matilda på min sida så i värsta fall blir det hon och jag som får bygga den för det är nog där problemet ligger, Anders vill bygga friggeboden först och jag tycker pergolan behövs byggas först så jag kan plantera vid den så det kan växa upp till sommaren när vi ska sitta där.




Det är, kan man tycka, helt oviktigt vad som byggs först bara det blir byggt men det är angenämt att fundera på det, precis som jag kan sitta länge och fundera på vilka växter jag vill ha och var de ska planteras.
Och som sagt blir bara hälften gjort av det som jag vill kan jag vara glad.

7 kommentarer:

Marina sa...

Planerna är ju halva tjusningen, så är det bara. Visst vet man egentligen att allt inte kommer genomföras men det är ändå kul att fundera o drömma.
En pergola hos er hade nog gjort sig jättebra tror jag. En på din sida är ju alltid en början!
JAg fick inte plasten till att räcka på något håll hur jag än försökte så nu känns det lite uppgivet. Jag vill veta hur kallt det ska bli resten av säsongen. Var tar man reda på det tror du???

Ha det bra i helgen! Kram!

Annika Christensen sa...

Det är ju så roligt att planera sina drömmar men man får göra en sak itaget.
Jag röstar på pergolan så det hinner växa till sig.
Ha det gott
Annika

Erika sa...

Jag tror nog att jag blir nöjd om en 10:e av de jag vill göra med trädgården blir gjort. Det är lite jobbigt att veta att trädgården inte alls finns på prioriteringslistan i år. Jag får iaf mitt träd!

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Jag håller tummarna att din dröm blir sann.
Skissa pergolan och lägg dessa små lappar ut i hela huset....men så som om du bara hade glömd de och inte lagt de under hans näsa....din man kommer att begripa hur viktigt det är för dig...hehe.

Anonym sa...

Jag lämnade nyss en kommentar men jag tror den försvann så jag provar igen..

Tack för att du kikade in hos mig!
Det är så kul att läsa bloggar från er som bor i Skåne, då känns vårt beslut ännu mer rätt!

Här har vi haft ca 20 minusgrader i snart två veckor och det snöar konstant!

I vanliga fall mår jag pyton vintertid, men nu har vi fullt upp med att fixa till i huset inför försäljningen!
Sa till dottern igår att nu får det snöa och vara kallt bäst det vill, för förhoppningsvis bor vi inte här nästa vinter!!

När vi köpte huset jobbade jag som besatt med att anlägga trädgården, men sen vi började vara i Skåne på somrarna kändes det inte kul längre.
Nu drömmer jag om att få hålla på i trädgården igen, men denna gång i Skåne. Tänk att kunna plantera en lavendelhäck, vilken dröm!!

Om två veckor åker jag till Simrishamn och hälsar på en väninna (det är dit vi tänkt flytta), det ska bli så underbart!! Jag hoppas verkligen att det inte helt plötsligt blir snöstorm då, då blir jag sur!!

Du har en jättemysig blogg,jag kommer att följa den, så kul att läsa då du verkar ha precis samma intressen som jag!

Ha en jättebra dag!

Jenny sa...

Tack för igår och tack för duschen:-)) Ja ibland är det nog så att man glömmer av att njuta av nuet, är bra på att längta!! Våra planer på att Måns och Maja ska byta rum känns ena dan inte alls jobbigt, nästa dag känns det som att man ska bestiga ett berg:-(. Hoppas att vi får ett ryck och gör det, för jag tror resultattet hade blivit lysande:-)) Kram Jenny

NinaH sa...

Planeringen, det är halva njutningen!!
Och du: Här kommer ännu ett stöd för pergolaidén!;-) Lycka till!;-)