måndag, februari 23, 2009

Frö

Jag har på alla inlägg om fröer svarat att nä det är inte jag... jag brukar inte... har inte tålamod... inte plats... inte kunskap... men
ändå
nu är jag igång med att köpa fröer
och jag vet att jag kommer att samla på mig fler
så innan jag vet ordet av har jag planterat en massa små frön i toarullar eller mjölkkartonger eller småkrukor eller var man nu planterar i och sen blir hela uterummet fullt
och har jag sen tur glömmer jag inte att vattna
eller gallra bort de svaga (mitt största bekymmer, känner mig taskig mot den lilla)
eller plantera om i större kruka

Allt detta för att till sist kunna njuta av dem i trädgården
och då är det säkert värt allt "besvär" man haft.




Det var denna, Helianthus key lime pie, en miniatyrsolros som fick mig på fall och detta är en sån som inte ens behöver förgro men när jag ändå är igång kan man lika gärna göra det ordentligt, eller?

8 kommentarer:

Marina sa...

Man ska aldrig säga aldrig!
Jag har inte sått ettåringar ännu men om några veckor så ska jag så bla. solrosor. Har inte plats här inne och här är ändå för varmt. Hade uterummet varit isolerat hade där varit fullt, eller om Lugnet varit isolerat.
Ses i morgon!

Anonym sa...

Hihi, jag är likadan, känner mig taskig mot den lilla plantan...

Nu är jag i Simrishamn och hälsar på.
Idag ska jag kika på hus, ska bli riktigt spännande!
Lycka till med fröna!
Kram camilla

Vimsingen sa...

Vilken trevlig växt. Vi ska gräva upp hela vår trädgård så det blir inte så mycket trädgårdplanering i år för vår del.
/Vimsingen

NinaH sa...

Go, Millan, go!;-)

Annika Christensen sa...

Det är så roligt att höra hur du resonerar. Hoppas verkligen att du lyckas extra bra för det är du värd.
Solrosen är inte dum alls.
Ha det gott¨
Annika

Min Gröna Täppa sa...

Det är något visst det där med att så, se fröna gro och sedan få nått stort (eller litet) som växer i ens trädgård. Ofta ligger de växter jag själv sått mig varmast om hjärtat, man har liksom följt dem hela vägen. Jag säljer kort i min affär, jag gör ju många fler än jag själv behöver ;0) Det går faktiskt ganska bra så det är kul.

Ha det gott!!

Mittljuvaskafferi sa...

Visst är det något magiskt med att sätt de första fröerna. Det är som ett lotteri lite spännande att se vilka som klarar sig bäst..
Lycka till=0)
Kram Birgitta

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Rolig läsning Milla ;O)
Jag har hittills i år bara planterad mina sticklingar.
Nåväl och kryddorna på köksfönsterna hela vintern..men snart ska jag också sätta i gång med ettåriga och nya perenner.
Ha en mysig dag,
Petra