onsdag, februari 18, 2009

Den bästa snödag nånsin



Idag åkte vi och grannarna på 8an o 9an till Degebergas backar för lite vild pulkaåkning, vi har ju knappt haft snö här på länge så varken vi vuxna eller barnen är bortskämda med att åka pulka.
Jag har väl aldrig varit en skidåkare och egentligen är jag ganska feg när det gäller fart men detta var så roligt att tom jag åkte en hel del men jag vågade varken åka dödsstupet eller bananen, den sista för det var så himla långt att gå upp igen.



När jag växte upp fanns det en lift här, det var på den tiden som det alltid fanns snö på vintern och solen sken hela sommaren ;)



Vi hade såklart med oss korv som vi grillade eller kokte, varm chokladmjölk och kaffe med kanelbullar.
Det var välbehövliga pauser för det tog bra på benmusklerna att gå uppför backarna.


Vi hade satt bastun på timer så den stod på 100 grader lagom till vi kom hem och efter det blev det köpepizza.
Och som en av killarna sa detta var den bästa snödagen nånsin.

10 kommentarer:

Jenny sa...

Tack för en underbar snödag!!!
Många kramar från oss på 9:an

Anonym sa...

Så det finns såna backar i Degeberga, vad bra!
Ni ser ut att ha haft det trevligt!
För barnens skull är det ju faktiskt kul om det går att åka pulka i alla fall några dagar per vinter!
Såg att det finns en backe för slalomåkning någonstans på gränsen till Skåne där de kör med snökanon, då går det ju att åka lite i alla fall om än backarna förstås är minimala i jämförelse med våra.
7-åringen började åka slalom när han var 3 år, så han skulle nog sakna det annars.
Kram Camilla

Erika sa...

Låter som en riktig supersportlovsdag!

Marina sa...

Vilken härlig kommentar! Vi kommer precis därifrån och hade också ett par härlga timmar.Nu är vi trötta. Erica är inte så mycket för fart och tyckte det gick lite väl fort på flera ställen men hon åkte en del i alla fall. JAg är lite lat och tyckte det var jobbigt att gå upp igen men även jag åkte ändå (lite i alla fall).
Ja, en härlig snödag var det!

Erika sa...

Såg min ena katt stå o dricka ur grannens zinkbalja en sommardag. Sen dess har jag sett till att det alltid finns något vattnet kan samlas i men de hittar alltid udda ställen att dricka från ändå.

Annika Christensen sa...

Visst är det njutbart?
Så kul för barnen men som sagt för oss också.
När jag var liten så frös alltid Skälderviken så att vi kunde pila torsk. Det har jag inte varit med om sedan dess.
Vilka förändringar!!!
Ha det gott
Annika

Min Gröna Täppa sa...

Visst är det härligt när man kan utnyttja snön till något roligt! Vi har ju fördelen att ha en backe precis vid huset, så mycket av pulkaåkningen tar barnen där själva.

Ha det gott!

Lily of the valley sa...

Underbart inlägg :D
Det ser härligt ut! Underbart för barnen att kunna njuta av snön på sportlovet:D
Ha de gott
Kram Lily

Anonym sa...

Va härligt det ser ut och vilka fina bilder du har. Första bilden är jätte fin och så klart de på barnen i backen.
Kram mamma

SofiaPaulsdotterAvilaHenrikssonKrstd sa...

Vångabacken har riktiga backar för skidåkning med snökanoner. De har börjat snötillverkning alldeles nyligen (14/1, 2021).