måndag, december 27, 2010

Mellandagarna



Jag förstår att jag måste få bort snön på något vis men inte hur jag får ner det utan att skada växthusets tak. Kanske om jag kan få fram en stege så jag står högt uppe och försiktigt borstar ner överflödet av snö, det är nog den ide som jag tror funkar bäst så nu ska den bara genomföras med. Jag är så rädd att förstöra rutorna eller att snön ska göra det, min första växthus-säsong ska ju snart börja och i år ska jag kunna njuta av den hela säsongen hade jag tänkt.

Jag jobbade annandagen och idag men är ledig i morgon igen när Ville min minsting fyller 11 år. Snart, så fort räkorna har tinat, ska jag börja göra smörgåstårtor efter önskemål av födelsedagsbarnet och till kaffet ska det bli dumlekladdkaka med glass, grädde och hallonsås.
Annars har julen varit lugn jag fick gummistövlar i julklapp, det behövde jag, och en fin eva solo karaff bla.




Jag har ofrivilligt blivit en fågelmatare, äpplen har jag i korgen som jag flätade i höstas inne under taket framför ytterdörren och en koltrast har hittat dit, hade det inte varit för att hon skvätter så in i omkring sig att vi nästan halkar i äppelrester på trappan hade jag kallat mig för frivillig fågelmatare. Jag ska se om jag hittar ett annat ställe att ge dem mat på för de har nog det ganska svårt nu i vintern och har nu en stackare hittat hit så får jag väl vara rädd om den.


Ha det bäst!

6 kommentarer:

Marina sa...

Tack för kloka ord hos mig.
Tänk, i januari är det 11 år sedan vi träffades första gången. Då var Ville bara någon vecka. Tiden går fort, konstigt att vi två är lika unga och fräscha som för 11 år sedan.
När vi hade växthuset hos oss tog vi faktiskt aldrig bort snön. Men det gör du så klart som du vill. Vet inte riktigt hur tjocka glas du har i taket.

Dumlekladdkaka låter ju otroligt gott. Är det bara att ha i dumlekolor i en vanlig kladdkaka eller?

Hoppas Ville får en bra födelsedag. Sen är det snart nytt år och ny odlingssäsong. Hoppas på att vi kan göra någon trevlig tur igen, kanske tom. utan regn. Ska du beställa frö från Impecta? Det ska jag.

Kram!

Anjas Hill sa...

Hejsan Millan!
Att ha mycket snö på växthustaket kan vara förödande för - taket!
En del av mitt rasade förra vintern.
Det bästa är att se till hela tiden att det inte samlas snö där. Vi använder baksidan av en kratta som vi på sommaren jämnar jord i grönsakslandet med. Det kan vara lurigt att få bort snön om den har legat en längre tid för att då kan den ha "drabbats" av skare som är på snudd omöjligt att få bort nu./Anja

Randi sa...

Hej Millan, jag håller absolut med Anja. Du måste bara få bort snön. Jag vet visserligen inte var i Skåne du bor, men här är snön väldigt blöt och tung, vilket inte alls är bra för taket. Mitt tips är, att du försöker att hela tiden hålla taket fritt från snö. Väggarna på mitt växthus är 3 meter högt, så jag måste använda en stege. Snön drar vi ner med "baksidan" av krattan. Lycka till!

Annika Christensen sa...

Hej!
Jag får väl instämma med de andra bort med snön!
Jag har skottat mitt 3 gånger redan.
Fy inte skrämma barnen så.
Här matas det också fåglar utanför köksfönstret kul att titta på när de äter tur att det inte är tvärtom.
Annika

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Tack för ännu ett roligt Bloggår kära Millan.
Hmmmm, snön på taket ser så mysigt ut, men den kan skada mer än det smaka. Mitt tipps, sätt flera plåtlyktor fyllda med levande ljus in i växthuset, det ser romantiskt ut och sätter fart på snön, den kommer att kana av.
Men du kan ju också bara borsta ner den med en sopborste.
Ha en underbar avslutning och ett grönt och kreativt Nytt År.
Varmkram i vintermörkret, Petra B.
P.s.
Din flätade fågelmatare är uuuuuuuuuurläcker.

NinaH sa...

Hm.... Snön ger oss verkligen nya huvudbry...;-)
Förstår koltrasten blev glad! Hoppas kalaset kan fortsätta- fast på bättre plats!;-)
God födelsedagsmeny för Ville! Hälsa honom grattis!
Och ha en god fortsättning på helgdagarna!