tisdag, oktober 05, 2010

Pergolan

juli 2010


okt 2010

Det är stört omöjligt att ta bilder på pergolan som gör den rättvis men nåt sånt här ser den ut, den är ca 4x6 meter och är bygd i vinkeln utanför vårt kök och uterum.
Jag har beklagat mig om vår platta trädgård, lite då och då i bloggen, som saknar rum med tak så det en av anledningarna till att den byggdes en annan är att det ska ge lite skugga in i köket under soliga dagar.
Längst ut är det helt täckt så man kan skula där när det regnar utan att bli allt för våt av regndropparna så den är på god väg att växa sig tät.

Vinet jag har där är av den slingrande typen, jag ville inte ha den med sugproppar för jag var rädd att den skulle förstöra pergolan när den var nybyggd, antar jag tänkte om jag ångrar mig kan man alltid dra ner det men nu är det tvärtom för jag måste binda upp det ordentligt så det inte lossnar i höstvindarna.



Rosen May Queen växer i hörnan på armeringsnät som i somras blev för litet så jag har fått sätta till lite mer armeringspinnar och lite tråd att hålla rosen på plats och ändå klipper jag ner den flitigt. Bilden är ifrån somras, den är remonterande men blommar inte alls nu.


Clematisen är en Italiensk sort, tror jag, bilden är från igår så den blommar fortfarande med små söta blommor inte så många men nån här o var tittar fram.







Sist och minst är vindruvan Himrod, länge trodde jag att den skulle dödens dö när den stod som liten torr pinne i ett helt år men så bestämde den tydligen sig för att ta och överleva och har vuxit sig knappa metern hög på bara denna sommaren, där är tre tunna grenar som slingrar sig upp.

Det har gått snabbt att växa till sig i pergolan med tanke på att det var förra våren den byggdes men ändå känns det som en evighet till jag kan smaka mina egna vindruvor men det är väl så det är med trädgården.

Ha det gott!

7 kommentarer:

Malin - I min trädgård sa...

Det ser ju jättehärligt ut där med din pergola! Och speciellt den vackra klematisen... Har själv planterat en klematis idag, men itne en lika snygg som din, men vacker ändå. Och billig på REA ;-).

Kram M

Marina sa...

Kul med gympan. Vi är flitiga vi!

Det tar sig bra där vid pergolan minsann. VInet är ju så snyggt och vindruvsrankan tar sig säkert bättre nästa år.

Kram!

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Vinet du planterat är verkligen vackert nu med sin höstfärg.
Ha det gott
Birgitta

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Vad fint det blev Millan, jag har följd din blogg sedan byggstarten och pergolan, terassen, plantorna,,,du...du ska veta allt har tagit och tillväxt sig underbar fint, du kan det, och du har rätt visioner, fotrsätt i den stilen.
Höstliga Kramizzar, Petra B.

HelenJ sa...

Det tar inte evigheter, jag lovar. Jag satte en Zilga vindruva för tre år sedan och i år fullkomligt dignar den av druvor!

Om man tycker det går långsamt framåt i trädgården ska man fota mycket och sedan kika tillbaka bland fotona som är ett eller två år gamla - då upptäcker hur mycket allting har förändrats! =)
Ha det gott
/Helen

Anjas Hill sa...

Oj, Millan vilken fin pergola! Då förstår jag att du ville plantera mycket för att få snabb effekt!
Jag tycker att du har verkligen lyckats bra med fotona!/Anja

Annifey sa...

Fantastisk pergola!

Dina bilder var precis vad jag sökte för att få maken att förstå hur jag tänkte.

Tusen tack!