söndag, oktober 10, 2010

Ledig och aktiv helg

 Sista rycket innan vintern?

Vi har haft en så där skön helg där vi kunnat komma ifatt allt som legat efter ett tag.
Anders har målat färdigt alla innerdörrar som har blivit vita istället för 70-tals träiga (nu är det upp till mig att ordna till handtagen som jag hoppas går att spraymåla) och klippt gräset.
Min bror har varit här och installerat eluttag i växthuset och belysning i vedboden.
Jag har dragit det sista ogräset (för iår?) i rabatterna, tömt smutstvätt-korgen, bakat och gjort lite andra halvtråkiga husmorssysslor men som är så skönt när det är klart.

Dessutom har vi varit ute i skogen, druckit kaffe på altanen, njutit en stund i växthuset, planerat en båge med grind och staket, sett tre filmer och slappnat av med ett glas vin i soffan.
Och som om inte det räckte har Anders börjat måla taket inne i uterummet, men det ångrar han nog nu för det var en hel del jobb och tar mycket längre tid än vi trodde.




Fråga 1
Ni vet hur svårt jag har att dra upp och kasta, även sådant jag inte vet vad är, som detta.
Är det Rönn som har börjat växa i min låda? Där står tre stycken och de växer ganska fort.
Jag har ingen Rönn att jämföra med men på bild ser bladen mindre taggiga ut därav min tvekan, kan ni hjälpa mig?







Fråga 2
Hur länge står växthuset emot frost?
Jag har ställt in mina olivträd där inne liksom pelargonerna och iaf oliven tål viss frost men jag hade tänkt få till nåt runt krukorna så rötterna står frostfritt, hur är det med pelargonerna?

Nu har jag el där inne så jag kan sätta in en värmefläkt om det skulle vara nödvändigt eller om man har belysning igång där inne hur fungerar det som värmekälla?
Har sett att man kan vira en ljusslinga runt tex oliv och sätta en säck över så håller det värme och ljuse, nån som har provat det?
Det blev många frågor men ju mer jag tänker på det desto mer kommer jag på att jag inte vet.
Någon som kan rekommendera en bra bok i ämnet växthus? För jag behöver nog läsa på en hel del verkar det som.


7 kommentarer:

Marina sa...

Känns skönt när man hinner så där mycket som ni gjort i helgen. Bra jobbat!
Hur länge växthuset står emot frost beror lite på. Hur länge det är minusgrader tex. Om det är framåt morgonen och solen stiger upp med strålarna så hinner det inte vara kallt så länge och då klarar sig otast växthuset. Sen beror det på hur varmt det varit under dagen också men där är skillnaden större i sådana med stenväggar som lagrar värmen.
Det finns väderstationer att köpa som sänder in hur många grader det är sär ute. Finns på Claes Olsson tex. Jag skulle inte överleva utan min!
En fiberduk över växterna i växthuset gör att de klarar sig ett tag eller kan man ju sätta in en fläkt som går att ställa, termostat alltså. Värmeljus sätter tänder en del emn jag vet faktiskt itne hur många osm krävs för att de ska göra nytta.

Om den där växten är en rönn eller ej våga rjag itne riktigt säja. Lite tveksam är jag nog. Allt som växer fort och som man inte vet vad det är brukar jag vara tveksam till. Ogräs??? Men visst kan fåglarna komma med frö till nya växter så du ska kanske avvakta.

Jag har nog ett par böcker du kan låna.

Kram!

Karin - Mina Rum sa...

Låter som en riktigt flitig helg! Växthusfrågan har jag inget svar på, men Marina verkar ju ha koll på läget. Jag tror inte att det är ett rönnskott. Den ser för spetsig ut och dessutom tycker jag inte att de få den där röda höstfärgen. Men jag är inte säker.
Ha en bra vecka. Kram!

Möllebacken sa...

Oj, vad flitig du har varit. men när vädret är underbart så får man mycket energi.
Angående växthuset är det svårt att svar på. Jag har ett stort växthus på 85m2 så det har ju lite svårare att hålla värmen men jag har en hörna där det är två murade väggar som möts och där låter jag växterna stå tills det börjar att krypa ner mot nollan. Innan täckte jag växterna med täckduk men jag litar inte riktigt på det så jag har valt att flytta in växterna till en svalare del i stallet för vinterförvaring.
Mitt tips är att googla på böcker om du inte får något annat tips.
Ha en skön vecka.
Kram Pella

gittan sa...

Nä, någon Rönn tror inte jag heller att det är. Däremot vet jag att det brukar poppa upp likadana, snabbväxande skott hos mig och jag drar bort dem ganska övertygad om att det inte är något jag vill ha =)

Malin sa...

Det var inte lite grejer ni han med i helgen! Det är verkligen grymt skönt när man får mycket gjort.
Jag har nog inget svar på några av dina frågor. Är det en rönn eller inte? Det kanske är en ny art du kan sälja dyrt.(man vet ju aldrig:)
Ha det fint.
Malin

NinaH sa...

Oj vad du hunnit med! Och du Millan vad fin det blivit vid er pergola!!!!
Värmevakt som Marina talar om verkar vara en god investering. Värmefläkt har du visst möjlighet att ha? Jag törs inte ha vinterförvaring ute i vårt växthus. Men ditt är tätt. Så det bör väl gå hos dig- om du har värmefläkt...? Vet inte vad en värmefläkt drar i el....?
Den där rönnliknande saken är väl en Rönnsumak?.... Betraktas det väl mest som sly. Dom kommer in i alla trädgårdar. (Via fåglar?) Vår granne har faktiskt låtit ett så´nt där skott växa upp och det är nu ett vackert träd/stor buske. Man får väl välja själv!;-)

Camilla sa...

Hej i stugan!

Skönt med bloggar, man kan skriva av sig och så finner man så himla många trevliga människor (som dessutom håller med en ibland fniss..)

Oj så flitiga ni varit!!
Här händer inte mycket kan jag meddela...skulle behöva rensa här ute..
Vilka underbara höstdagar det varit!!
SÅÅÅ glad att vi inte bor kvar i norr där det snöat som attan idag!
Jag undrar samma saker som du fast vi har ju uterummet, får kika på de svar du får (ännu en bra sak med bloggar!!)
Kramen från mig!