måndag, oktober 18, 2010

Frost och kyla



Hu va kallt det blev snabbt jag trodde frosten skulle vara här nån natt och sen lämna oss igen men icke, den biter sig kvar och om man nu ska se positivt på det så har jag upptäckt att det fryser i växthuset. Ja det är väl inte direkt positivt men nu har jag lite tid på mig att göra nåt åt det.



Jag har vinterklätt olivkrukorna först med bubbelplast runt krukorna sen har jag en isoler-presenning som jag tänkte försöka bygga ett tält av som jag bara virade runt nu, jag har även fäst sånt framför dörrhålet för där är inte alls tätt.
Jag tror att olivträd tål minusgrader men inte fukten så jag hoppas de klarar sig här. De har stått i vårt uterum de andra vintrarna men nu ska vi isolera där och ha det uppvärmt så vi kan använda det året om och jag tror inte de gillar inomhus värmen bättre, dessutom är det ljusare i växthuset.

Taklöksträdet fick däremot flytta in, jag har aldrig sett det så ledset och jag hoppas det överlever. Det ska inte alls tåla frost och kyla eller vind heller för den delen så jag antar det var ett dåligt beslut att låta det stå ute i växthuset.  Det är som små röd/gröna solar när det mår bra.





Nu ska jag bädda ner mig i soffan och titta på en film, tror det blir Nowhere boy som handlar om en ung John Lennon, förkylningen ville inte försvinna i helgen utan placerade sig i bihålorna istället så jag stannar i soffläge i dag med.

Ha en bra måndag

8 kommentarer:

Anjas Hill sa...

Frostnupet är ändå vackert! Vilken tur eller hur? Nå't positivt i alla fall./Anja

Malin - I min trädgård sa...

Jobbigt med förkylningen, hoppas du kryar på dig snart. Här hemma är barnen förkylda, men jag har iallafall klarat mig.

Vilket lyxliv för dina växter! Att du tar hand om dem så väl. Mitt olivträd fick nog en chock när det fick flytta in i torra och varma arbetsrummet. Men vad ska man göra? Nä jag håller helt enkelt tummarna för att det ska överleva vintern, så får vi väl se till våren.

Ha det bra!

Kram M

Möllebacken sa...

Usch! Inte kul att bli förkyld. Du får prova mitt lavendeltips som jag gjorde inlägg om i fredags. Jag ska roa mig i morgon med att rädda det som räddas kan från växthuset som är alldeles för kallt och stort för att kunna hålla värmen nu.
Krya på dig!
Kram Pella

NinaH sa...

Växterna ser ut att ha fått det bra! Lycka till med dem!
Krya på dig!!!

Anonym sa...

Kan nog bli bra med ett tält, jag ska också få till ett tält igen som ajg klär med bubbelplast. I ehlgen fick jag sätt aigång fläkten och då i hela LUgnet. Det blir lite onödigt dyrt men vi hann itne sätta upp tältet sådär snabbt. Nu är det + grader igen och fläkten är avstängd.

Hoppas förkylningen ger med sig snart.

Kram Marina

Erika sa...

Visst är det härligt med de första frostbilderna på hösten.

Ang LED vs. halogen så kan jag nog säga att LED hade löst det. Visst blir den varm/ljummen men absolut inte på samma sett som en halogen. Glöm inte av att du sparar massa energi/pengar på att koppla in den. Den är dyr men köper man lite fler brukar man få mängdrabatt på internet.

Malin sa...

Hoppas du blivit av med förkylningen. Gillar verkligen taklöksträdet. Hoppas det överlever.
Kram

Camilla sa...

Jag som hoppades på att slippa frosten länge ännu, förstår ju att det snart är vår tur, buhuuuu!!!
Nä det är bara att inse, vi flyttade inte tillräckligt långt bort haha!
Ha det bra och hoppas du mår bättre!
Kram