onsdag, november 18, 2009

Vinterstängt




Jag har stängt trädgården för vintern iaf rent mentalt.
Jag har klagat på mig själv att jag aldrig blir färdig att gå ut där under senhösten och istället för att ha dåligt samvete så stänger jag den.
Så då kan jag med gott samvete gå här inne och såsa även när det är hyfsat fint väder. Fast jag måste ju gå ut och titta allt som oftast ändå och då tar jag på mig "specialögat" och blundar för att slangen och vattenkannorna är kvar ute och krukorna behöver sköljas ur eller annat som man skulle behöva göra innan det är vinter.

Fairy, rosen jag fick av Marina i höstas har några knoppar kvar.
Vackert mot järnfönstret, ännu vackrare till sommaren när det är grönt där och lavendeln blommar framför.


I dag har jag provat på att baka Skogaholms Lantbröd med havssalt, de har nämligen satt dit receptet på brödförpackningen och det var hur gott som helst. Och enkelt att baka så bara plus i kanten till Skogahloms.




Nu längtar jag till advent och december, vi var på Rusta idag och hittade en 9-armad pappstjärna i vitt och silver.
Brukar ni falla för det nya och moderna bland julpyntet?
Vi har haft svarta tomtar och stakar här några år men i år känner jag nog för en traditionell i rött, vitt och lite silver.
Fast i detta regnväder är man kanske inte så julig i sinnet

12 kommentarer:

Marina sa...

Vilken kul grej med brödet! Ser gott ut.
Trädgården stänger jag på så vis att jag inte arbetar där ute men jag har nog fått in allt som behöver in eller ja, inte skottkärran, den står full med grästuvor sen jag grävde till ligusterhäcken vid bersån (ett tag alltså!)
MEn jag går gärna ett varv och jag hoppas på att kunna stå i Lugnet en dag och göra kranar som förra året. Det var mysigt. Mörkt ute men jag tände en massa ljus där inne.
Julpyntet ska helst vara traditionellt för oss. Numera blir det ganska mycket med växter, granris och mossa också på bekostnad av porslinstomtar. Rött, vitt och grönt alltså.

Jul känns det ju inte som nu när vinden tjuter och regnet piskar men vi har det mysigt här inne. Snart blir det ananaspaj, maken fyller ju år idag.

Kram!

Hjärtat Mitt sa...

Fy, vilket väder vi har i kväll.
Sonens tränare ringde och ställde in handbollsträningen, för farligt att vara ute på vägarna.

Jag gör som du, med trädgården på vintern. Går några rundor, men blundar för allt man borde eller kan göra.

Brödet ser jättegott ut. Här bakas det oxå bröd för fullt :)

Kramar Mari

Karin - Mina Rum sa...

Skönt att höra att det finns fler som stänger för vintern. Ibland kan man nästan inbilla sig att man måste älska att vara ute i storm och hagel bara för att man gillar sin trädgård. Men nu är det faktiskt inte lockande att gå ut.
Brödet ser förresten jättegott ut. Undrar om receptet kan finnas på deras hemsida också. Ska undersöka det. Kram

Mittljuvaskafferi sa...

Bröden ser goda ut hur dax ska jag komma? ;) skönt att hör att det är fler än jag som har stängt trädgården och inte plockat in allt som man ska här står fortfarande ett bord ute som inte ska det och plus en massa annat. hoppas det inte stormar bort ikväll. ja jag kan falla för nytt har köpt en pappstjärna i grått med silverglitter
Och i år åker inte mina porslinstomtar fram, ska pynta mycket växter.
Kram / Birgitta

småttogottoblandat sa...

bröd, hemmabakat det är gott det,
och tomtar de har jag på loftet, har redan köpt 2 st, gjorde jag i juli månad, och sen har jag målat 2 st många vindiga hälsningar från ewa

gittan sa...

Kul att provbaka deras bröd! Stänga trädgården, ja det borde man väl göra. Jag har förståss fortfarande inte fått in allt som borde tas in. T.o.m trädgårdsmöblerna står kvar ute.. och en del krukor som MÅSTE tas in för att inte frysa sönder. Men vem sjutton lockas att gå ut i det stora grå? Helgen verkade kunna bjuda på bättre väder, får nog ta mig i kragen och åtminstone ta hand om alla "måsten". Paprikorna i växthuset borde väl slängas på komposten även om plantorna fortfarande ser fina ut.
Ha en bra dga / gittan

Madicken sa...

Hej vännen! Nu är jag äntligen tillbaka i bloggvärlden IGEN!=O) Ohh, så söta knoppar... och bröd! Det har jag nästan aldrig bakat! Det lät gott det där!

Jag längtar också oerhört mycket till julen nu! Vet inte om jag ska ha en gran med rött och silver i eller bara silver i... det får vi se!

Imorgon blir det tävling hos mig! Välkommen! Saknar er knoppisar!

Kramis!

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Bra idé att kalla det vinterstängd.
Det kommer nog tillraklig milda dagar innan vintern etablerar sig att rensa och plocka undan krukorna och dylikt. Fint bröd !
Ha en fin helg, Petra

NinaH sa...

Uhm- vinterdvala... Inte så mycket trädgårdstankar nu....
Trevligt av Skogaholm att ge recept!;-)
Vi tänkte också ta oss till Rusta för lite "påfyllnad" av utomhusbelysning inför nästa helg.
Ha det fortsatt trevligt under denna också!;-)

syster yster sa...

Jag har oxå stängt trädgården för vintern. Hm lite löv finns det allt kvar lr ganska mkt men jag tror jag ska låta en del ligga kvar.
Jag faller oxå allt som oftast för det nya moderna när det gäller julen. Inhandlade en lila stjärna i hårdplast på IKEA häromåret den ger mkt fint ljus.
Kikar in på din sida med jämna mellan rum ochnu tyckte jag det var dax att skriva ngt.

NinaH sa...

F`låt att jag "springer i dörrarna" här!;-) Men ville bara säga.... :
Gå gärna in på Rosenknopparnas sida. Jag har där en liten fråga i slutet av ett inlägg jag la in i kväll.....;-)

Unknown sa...

Hejsan, kikade in till dig för första gången o blev fast en stund o läste.
Vilken härlig hund ni skaffat, min 10-åriga son tjatar jämt om att han vill ha en "liten lurvig" o skulle bli avis om han såg eran.
Men hans pappa har astma o är allergiker, sonens lösning är att pappa ska flytta!!
Lite dramatiskt tycker jag men inte sonen.
Skönt att ha stängt för säsongen i trädgå´rn det har jag haft utan dåligt samvete :) ett tag nu. Sista lövhögen måste ju ligga kvar så att igelkotten får något att sova i eller hur?
Camilla