torsdag, januari 28, 2010

Trädgårdsplaner



Den ena bilden är från  maj förra våren när vi hade lagt ut plattorna och den andra är från idag, till höger om detta började jag gräva en ny rabatt i oktober.
Jag planterade bla en perukbuske som fanns på halva halva priset på Solhaga sen tror jag att det planterades lite funkior med men av någon anledning har jag glömt skriva upp det så nu vet jag inte vad jag stoppade ner i jorden.
I alla fall är tanken att den ska grävas ut mer och bli som en halvö med buskar och träd för att skapa ett rum i hörnan.
Perukbusken kunde bli 2-3 m hög och lika bred men det tar säkert sina år innan dess och nu först ska jag nog bara vara glad om den överlever vintern och hundarna, Ginkoträd ligger på min önskelista tillsammans med nåt fruktträd men jag vet inte om allt ska vara just där.



Kransen blåste ner igår och la sig i snön, det blev fina kontraster även om det var skugga där.
De fortsätter lova snö och just nu känns det ok för mig om man tänker på alternativet med barmark och gråväder, dessutom är det så skönt att gå ut med hundarna och plumsa runt med dom i snön för att sen gå in i den varma bastun.
Kanske det blir nån pulka-tur i en hög backe med innan det smälter, dock inte denna helgen för den är tillägnad mitt jobb.

10 kommentarer:

gittan sa...

Det blir nog ett härligt hörn med planteringen runt omkring. Perukbusken växer ganska snabbt så så värst länge tror jag inte du behöver vänta. Ginkon däremot är en "sölkorv" Min har inte växt mer än några cm på de 7 år den stått här. Som tur är köpte vi en Ginko som redan var nästan 2 meter hög. Ska bli intressant att få följa din plantering. Lite kul är det att överraskas av växterna som kommer upp när minnet sviker =) HA en bra dag / kram gittan

Karin - Mina Rum sa...

Ditt hörn kommer nog att bli riktigt mysigt med planteringen intill.
När jag först såg bilden av kransen trodde jag den hängde mot en blå vägg. Tänk att snö kan ha den färgen i skymningen.
Kram!

Erika sa...

Är sugen på att börja fixa i trädgården, så sugen att jag tog fram sågen för att ta ner en rönn i dag men det kom annat i mellan.

Erika i Villa Lilja sa...

Ja med all denna snö som vi inte är riktigt vana vid i vår del av landet, måste jag ju också erkänna att längtan efter rabatter, sol och värme lockar. Din hörna blir säkert väldigt mysigt. Nu måste jag googla efter perukbuske, det lät så häftigt. Kram

Marina sa...

En sådan röd Mazetti burk har jag också! Vi har havregryn i vår. Visst fanns det en sådan reklam, det är jag helt hundra på.

Kul att läsa om planerna för utgrävning mm. Buskar o träd, länge leve de! En bra stumme och bra till att dela av med.

Jaha, du sk ajobba i helgen. Jag ser fram emot en helg utan allt för stora planer (inga heldagsuppdrag i alla fall).

Ha det bra!

skapa och inreda sa...

Kul att se alla bilder "månad för månad" Längtat också efter vårens alla projekt.
Annika

Nettan sa...

Det är härligt att sitta inne i värmen o planera. Problemet är att man vill så mycket hela tiden, men huvudsaken är nog ändå känslan att drömma..

Ser fram emot att se din trädgård igen. Där har hänt mycket sen senast.

Anjas Hill sa...

Vilka fina planer du har Millan!Det kommer att bli helt underbart fint! Och lilla kransen - hjärtskärande söt.../Anja

NinaH sa...

Låter som härliga planer!Ska bli spännande att få följa hörnets utveckling!;-)
Ditt hjärta mot snön- vad fint!!

Marina sa...

Tyvärr kom min lilla hjärna ihåg fel. Inga fröer kvar till den vita rudbeckian.

Hoppas din jobbhelg förflyter bra. Nu ska käre maken o jag ut o äta (julklapp!).