onsdag, december 04, 2013

Första tomten


Jag var ute med Ozzy precis och gick kvällsrundan här i kvarteret.
Det är så fint nu när det är mörkt och alla adventsljus lyser i fönstren att jag kan inte låta bli att gå och titta in.
I vanliga fall brukar jag inte glo in igenom fönster men nu gör jag det och det är så kul att se hur olika vi tänker och tycker om stakarna och stjärnorna, det finns med många färger som blinkar eller diskreta att de knappt syns, de som säkert har tjugo är eller mer på nacken och de som nästan har prislappen kvar för de var så dyra att det måste synas på nåt vis, sen finns det de hus där man matchar alla fönster och de som inte har lika i samma rum ens.
Ja ni vet det finns i mängder.
Och nu när jag inte kan gå och kolla in trädgårdar får det bli fönstertittning i stället, fast jag lovar jag går så fort att jag inte hinner se något annat där inne utan blicken stannar vid fönsterkarmarna.

Vi fick julgranarna i söndags och de flesta togs till mitt jobb men några fick stanna här och hamnade i jorden idag utom denna som sattes i glasburk, ska se om den överlever här inne bredvid köpegranen som ska vara av nån finare silversort.
Den lilla tomten fick jag som present av en dam som målat den själv, den gjorde mig så glad att den fick stå framme trots att alla tomtekompisarna fortfarande ligger nerpackade i lådor och inte kommer upp förrän efter lucia.

Ha det gott!

3 kommentarer:

Marina sa...

Det är lite mysigt det där med att titta in i andras fönster. Ja, inte för att kolla in människorna kanske men för att se hur det ser ut med tomtar, ljus och sånt. Här i vår lilla håla är ju inte så mycket spännande att titta på precis ;).
Hos oss finns stjärnor och en ljusstake. Någon julig duk, hyacinter och amaryllisar har också hittat hit. Tomtarna får vänta lite till.
Söt den där lilla tomten som du fått :).

Kram

Karin - Mina Rum sa...

Det är nog tur (men kanske ingen slump) att vi har som tradition i Sverige att lysa upp decembermörkret med ljusstakar. Det skulle kännas väldigt trist utan dem. Mina grannar, de enda jag ser från mitt hus, har ingen adventbelysning alls. Inte en endaste liten stjärna i fönstret. Väldans tråkigt, om du frågar mig.

Vilken söt liten nisse! Den förstår jag att du blev glad för.

Ha en fin helg!
Kram!

Erika sa...

När jag var yngre brukade jag och min mor räkna adventsstjärnor när vi tog kvällspromenader vid Advent. Tycker det är okej att titta lite extra när personerna i huset har gjort sig besväret med att göra det så fint i fönstren. ;-)