onsdag, juni 01, 2011

Återbruk

Man kan återanvända det mesta, detta rostiga skulle svärfar kasta det är fyra delar och har från början var det skydd för moppar när de transporteras i paket. De har legat ute hela vintern och skulle som sagt till tippen men jag fick en ide och han hjälpte mig sätta ihop dom jag fick tom bättre begagnade stolpar av honom.
Och så här blev det.
Det ska såklart grävas och planteras minst en klematis och klätterros ska dit.
Trälådan som står där är murken så den åker bort och jag hoppas vi hittar lite roligare möbler än de gröna i plast att ställa där sen kan det nog bli mysigt när det vuxit upp mer. Varma sommardagar är det skönt att sitta där, i skuggan av häcken.
Anders är lite så där på att jag gräver upp hela hans gräsmatta men detta här är mer uppe i luften tycker jag och den är ju fri.

På rundan runt i trädgården såg jag att två av rosorna har fått löss, jag har inte haft det innan men förstår att såpavatten är det bästa. Ska man spruta på det med en sprayflaska, eller? Är det skadligt om det kommer på lössfria ställen?
Jag har även gått och spanat in pionerna och i år har alla pioner knopp mer eller mindre sprängfyllda och jag som ska åka iväg nästa onsdag och kommer inte hem på fem dagar, tänk om de får för sig att blomma då?! Hu hemska tanke.
Nu är det dax att knyta sig, jag jobbar bara i morgon med sen är jag ledig till nästa söndag, ren lyx så här med semester innan semestern.
Ha det gott!

8 kommentarer:

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Det blev en häftig spalje.
Det är bara fantasin som sätter gränser. Kul med nya klätterrosor och clematis. Ha en underbar minisemester innan semestern.
Samma här hos mig ;O)
Kram, Petra B.

Marina sa...

Du är så bra på att se användningsområde för saker o ting. Snyggt!

Löss kan man antingen ta med fingrarna (bara gnida bort), spola med kalltvatten och hård stråle eller blanda till såpvatten och spruta med sprayflaska. Det är itne farligt för någon del av rosen och jag kör med de ti förebyggande på paprikaplantorna ibland.

Kram!

Karin - Mina Rum sa...

Den nya spaljen blev ju kanon. Verkligen snygg! Kommer att bli fantastiskt med ros och klematis mot det rostiga. Känn dig riktigt stolt.

Kram!

Berit sa...

ÅÅÅ en sån rostig sak vill jag också ha!!! Såå snyggt det blev!
Ha en underbar dag!!

Ninnis sa...

Vilken häftig spalje som du kreativt fixat dig. Blir spännande att se vilken växt som kommer att pryda den...=)

Kram Ninni

Anonym sa...

Läckert och annorlunda! Men du... vad är det med män och gräsmattor??? Min är också otroligt rädd om den och jag gör allt för att minska ner den - det är ju jag som klipper och då borde jag väl få bestämma hur stor den ska vara "skrattar" Ha en härlig semester före semestern / Kram gittan

Camilla sa...

Blev hur snyggt som helst som spalje!
Såg att ni varit här i krokarna hos Marina, ni såg ut att ha haft en härlig dag!
Nu är det dags för sängen!
Ha en skön helg!
Kram!

Lotta Sultan sa...

snyggt! gillar rostiga klätterstöd!