tisdag, september 13, 2011

Höst

Nu är det väl höst, antar jag med måste förstå det.
Idag blåser hela trädgården bort känns det som, jag har varit ute några timmar och det bränner nu på kinderna när jag kommer in i värmen igen.


Men jag har ätit jordgubbar och mer än en kan jag berätta, de var så söta mjuka och goda att det inte går att beskrivas och jag hade inte en tanke på att dela med mig utan mumsade i mig allihopa själv.


Mina violer blommar om nu, det är inte så många men förtjusande små och söta ändå. Så med egenodlade jordgubbar och blommande viol kändes det nästan som vår ett tag.
Ända tills jag kom in i växthuset och började skörda tomater.

Nu plockade jag både de omogna gröna och de mogna gula, tänkte göra marmelad och lägga in dem och det är lite höstkänsla över det.



Jo så måste jag visa att min stendöda Perukbuske lever, den stod på ett annat ställe och räknades till de som frös bort i vintras men jag nändes inte kasta den utan tryckte ner pinnen som var kvar där jag tänkte det skulle vara varmt och fuktigt i sommar sen har rosenskäran vuxit upp över den och där under såg jag idag livstecken och mer därtill ca decimetern har den blivit därunder, så nånstans levde den och ville upp igen. Glad blev jag i alla fall för jag har funderat på en buske ungefär där den står nu och då var de planerna färdiga. Får bara inte glömma bort att täcka över den i vinter så den har en chans denna gången att överleva.


Tror jag ger mig ut en runda till och vindsäkrar trädgården, det blåser upp ganska bra här nu.
Jag längtar till i kväll för jag ska börja måla akvarell i en kurs, det blev inte så mycket i våras jag hade glömt tekniken och hade tappat det i fingrarna med att måla och rita, hoppas jag hittar tillbaka till fingerkänslan för det igen nu.
Jag är lite nervös, tänk om det inte funkar alls, hjälp, vad har jag då gett mig in på.

Hoppas ni har det gott och håll tummarna för mig i kväll är ni snälla!


8 kommentarer:

Anjas Hill sa...

Vilka härliga bilder Millan! Och jordgubbar så här dags på året:mums!
Jag skulle också mumsat i mig utan att dela med mig...;)))!
Naturligtvis håller jag tummarna för dig! Så klart det kommer att gå bra även om det kanske inte flyter friktionsfritt första gången!
Du måste lova att visa upp på bloggen dina konstverk när du känner dig mogen för det./Anja

Fröken Grön sa...

Skrattar när jag läser om dina jordgubbar, - vi har också plantor som ger bär just nu och igår stoppade jag fler bär i munnen än i skålen jag hade med mig ut. Sååå goda!

Må så gott!
/Anna-Karin

Marina sa...

Men... hela min kommentar försvann!

Kan inte följa med på lördag eftersom det blir Ullared för vår del.

Håller tummarna för dig och målningen. Kul att ha en egen hobby. Jag kanske ska gå en fotokurs när jag fått min systemkamera (tänk att jag längtar till jag fyller 40!!!).

Här finns inga jordgubbar men väl hallon, björnbär och vindruvor. Gott med bär och lyx att kunna gå t på morgonen och plocka hallon till frukosten.

Att hitta överlevare sådär är ju kul. Heja perukbusken!

Höst är det nog nu. Det blåser, växterna skiftar färg och vi myser.

Kramar!

Livet på solsidan sa...

Åhh, tomatmarmelad *trånar*
Sååå gott!

Jag lyckades få ynka tre tomater i år. Plantorna fick nån hemsk "disease"... Hoppas på bättre lycka nästa år.

Härliga hösthälsningar!
Tamara

Möllebacken sa...

Vilken underbar vårhöst. Jordgubbar, mums!!! jag fick inte ett enda bär på mina plantor. Hoppas att det gick bra på kursen.
Kram Pella

Möllebacken sa...

Glömde svara dig... Ja, jag hade "äppelspetten" förra året men i år är de modifierade, har svetsat nya reglerbara pinnar.
Ha en fin söndag.
Kram Pella

NinaH sa...

Härligt få njuta några extra eftersläntande gubbar!;-) Men ja- nu är det nog höst ändå... Skörd är ju en av hästens positiva saker. Blir säkert god marmelad!
Trevligt se liv i det man trodde var dött!
Och antar att du hade en trevlig målarafton!;-)

Camilla sa...

Hej hej Millan!
Nämen nu har vi ju nästan sommar igen, visst är det underbart!!
Längtar verkligen inte till vintern, blåsten här nere tar ju kål på mig, huvvaligen!
Min perukbuske var sen i starten, men den har vuxit riktigt bra i sommar, och förra vintern klarade den ju bra trots att den var nyplanterad...hoppas på samma tur denna vinter!

ha det bra1
Kram från mig!