fredag, maj 06, 2011

Småprat

Frosten har varit tuff på många ställen

På min Katsura har hälften av bladen blivit svarta och krusat ihop sig fast jag vet inte om det är pga frosten eller hanhunden som lyfter på benet.
Så nu har den fått "stänkskydd" inte särskilt snyggt jag vet men effektivt om det är hundkiss som förstör, frosten kan jag inte göra nåt åt.
Jag var på öspab i Östra Sönnarslöv idag och var förvånad över att det inte var längre dit, bara 4 km från grannbyn. Där syntes tydligt att frosten tagit hårt, det var många buskar och träd som var så ynkliga att man inte vågade köpa nåt . Hittade en Ginko ca metern hög för 169 kr men den såg så ledsen ut att den fick stå kvar så får jag återkomma istället när den morskat till sig, för ska jag nu äntligen komma till skott och köpa en Ginko ska den ialla fall överleva första sommaren här.
Jag behöver timjan men det hade de inte den jag ville ha så det fick bli en mynta istället. Mojitomynta stod det på den, mmm då kan man ju inte misslyckas med det i sommar om man vill blanda en sådan.


Annars har jag gått och försökt fylla igen där det ser tomt ut i rabatterna, något har dött och något har flyttats på så det fanns några tomrum. Delat och flyttat. Blir lite av en kedjeeffekt, tar denna dit och flyttar den dit då kan jag ställa den där osv....
Jag gillar att gå och så där småpula lite här och där det är ju så det blir när jag inte har något speciellt som ska göras.

Jag har en jobbehelg framför mig men jag hoppas att solen lyser och jag kan ta en badenbaden-stol sätta mig på ett läigt ställe och sova på min lunchrast, inte dumt alls.
Ha det gott!

4 kommentarer:

Marina sa...

Det är nog frosten som skadat katsuran för min ser likadan ut.

Jag gillar också att gå och flytta runt lite här o lite där - att småpyssla liksom.

Jag var nästan sugen på att cykla en runda tidigare men magen sa hungrig så det fick bli mat istället. Annars hade jag nog kommit förbi och spanat på växthuset. Ser man det genom häcken eller den är för tät?

Ha en bra helg!
Kram!

PS. Min timjan har frösått sig så när jag kan hantera plantorna får du gärna.

gittan sa...

Det var verkligen billigt för en Ginko i den storleken! Men jag förstår såklart att du vill köpa en frisk och välmående planta. Storleken ska du tänka på för den växer låååååååååååååååååångsamt. Ha en go helg / Kram gittan

Karin - Mina Rum sa...

ÖSPAB får ett besök av mig också då och då. De har mycket bra där, men är tämligen usla på att märka upp plantorna på rätt sätt. Det visar sig ofta att plantan man trodde var blå, i själva verket var vit osv. Men en Mojjitomynta kan du nog vara trygg med.

Ha en fin helg. Kram!

Suss o Kai sa...

Det är så tråkigt med frosten :( inget kul. hoppas att det inte kommer igen Kram Suss