söndag, juli 20, 2014

Lavendel


Det blev en rad med lavendel som binder samman fjärilsrestaurangen med trädpionen.
Hidecote blue stod det på krukorna och inköpta i Oppmanna, de sa att det var lagom att plantera tre per meter så jag köpte en planta för lite för mina 2,40 som skulle planteras. Men när jag var inom Blomsterlandet så hade de bara nån enstaka liten lavendel till det dubbla priset och snål som jag kan vara i sådana här lägen fick det vara.

Det står en lite mindre och tanigare fjärilsbuske längst ner till höger på bilden, den är flyttad.
Jag behövde höjden som den kan ge på ett annat ställe men jag har en liten planta japansk klätterros, kan den passa där eller tar den för mycket plats och konkurrerar ut pionen.
Tänkte den kunde klättra längs staketet eller få ett eget rosstöd blir kanske snyggare.

Men först är det jobbet som väntar imorgon bitti.
Ha det gott!

3 kommentarer:

Marina sa...

Den japanska klätterrosen kan ju bli enorm. Ju mer jag klipper mina desto mer växer de tycker jag. Kanonbra där de kan ta plats.
LAvendel kan man nog inte få för mycket av. Min lavendelhäck är något ojämn kan man säga. Jag har några köpta plantor och några frösådda. De kommer väl ikapp varandra med tiden.

Kram

Karin - Mina Rum sa...

Du kan ju alltid ta sticklingar från dina befintliga lavendel-plantor om du vill få fler. Det är ju faktiskt ganska enkelt när det gäller lavendel. Det blir nog mysigt med den där "häcken" där vid sittplatsen. Både färg, doft och fjärilar.

Kram!

Livet på Solsidan sa...

Här har det minsann hänt grejor! Tjusigt :)

Så kul att vi är fler som gillar och skaffar lavendelhäck :) I min har jag mest ‘Hidcote blue’. Tycker den passar bäst som häck. Den är ”stadig” på nåt sätt, har en mörk färg och blir inte så spretig.
Men den jag gillar allra bäst är ‘Munstead’. Den är ljusare i färgen och blir spretigare. Jättefin i en blandrabatt då den väver sig in bland andra växter.

Ser att du också har fjärilsbuske. Om du vill ha en till så har jag en stickling från i våras som växt sig rätt så hög. Har ingenstans att ha den, så du får den gärna. Kruxet är att jag inte vet om den är vit eller lila... Fundera o hör av dig om det är intressant.

Så fint av er att bli stödfamilj. Det känns bra att göra skillnad!

Kram Tamara