onsdag, maj 20, 2009

Hat-kärlek

Så här nära sommaren brukar jag glömma allt vad inneväxter heter. Förra året tog jag ut mina orkidéer och lyckades ta död på många av dem, dock inte alla och av dem som är kvar blommar nästan alla.
Lite otacksamt av mig att inte bry mig om dom då kan tyckas.


De flesta som jag har är Phalaenopsis för de är, enligt mig, enklast att sköta bara lite vatten var vecka eller så.
På en har det vuxit ut nya blad med egen stängel antar att jag kan knipsa av den när den har bildat egna rötter.




Sen har jag Hoyor och nu har Shepherdiin börjat blomma och det är lite lustigt för jag har dem dels för de är liksom orkidéerna lätta att ha med att göra alltså inte särskilt krävande eller törstig och dels så belönar de mig lite då och då med att visa upp sina vackra blommor.
Men den luktar så. Mycket.



När den äntligen blommar igen åker den ut till uterummet för annars tror man att det är katten som missat kattlådan.
Det skulle varit en varningstext på växten när man köpte den "varning för stank" för jag kan inte helt anamma hon på Svt som menar att tycker man inte om en blomma/växt är det bara att kasta och köpa nytt, den har ju trots allt sin charm ändå.




Så här ser Hoya Bella ut som oxå blommar nu och den luktar inget alls.

4 kommentarer:

mitt gröna hjärta sa...

hej, jag håller med, nu lägger man så mycket fokus ute så man glömmer helt växterna inne! jag tar död på krukväxter inne hela tiden, är bara fokuserad på att vattna de i uterummet.... Men där är ju orkidéer tacksamma för det räcker ju med en skvätt vatten då och då!
ha det bra, jenny

Marina sa...

Jag ger inte alls så mycket tid till mina inneväxter nu som när jag inte hade trädgård och bodde i min lilla etta. Nu gäller utelivet!
Såg att min röda hoya har knoppar nu. Jag slänger inte ut dem men visst luktar dom sött/illa.

Kan väl höras om fredag.

Kram!

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Vissa plantor mår bättre när man inte pyssla om de jämnt har jag märkt. Din Hoya Bella är söt, om den inte luktar kan jag kanske skaffe en, tycker om Hoyor men få migrän av deras lukt.(Doft?)
Trevlig Himmelfärdsdag!
Petra

Anjas Hill sa...

Håller helt med dig Millan!Mina fönsterbrädor är en sorglig syn och det enda som frodas inomhus hos mig just nu är dammråttorna i hörnen...;)!Brudorkidéerna har jag parkerat i växthuset./Anja