lördag, maj 15, 2010

På vift

Vad gör man en regnig lördag?
Jo man åker tillsammans med Marina ner till Kivik, det är alltid roligt att få möjlighet att köra till trädgårdar och plantskolor tillsammans med någon som tycker om det, någon man kan byta idéer med och lyssnar på ens funderingar.
Först stannade vi på Kiviks trädgård sen körde vi till Mandelmanns och till sist stannade vi på Ulriksdal.

Det är Mandelmanns som fastnade mest hos mig, de säljer bara det som är ätbart och där är kanske lite för stökigt och oorganiserat för vissa men inte för mig, jag gillade det.



Återbruk, man kan använda gamla fönster till miniväxthus så här om man vill. Det fanns i lite olika storlekar och fungerade även som bord.



















Det står på deras hemsida att det kostar 25 kr i entré till trädgården men det gällde inte idag, nu fick man lägga vad man ville.

Med mig därifrån hade jag ett ryskt olivträd som de påstår ska klara sig ute till zon 4, det är inte så stort än och ska stå kvar i krukan ett tag till så jag har tid på mig att komma på var jag kan plantera det.
Dit vill jag till sommaren igen, bara för att se hur det är där i full grönska och sol.

Är man i Kivik kan man även köra inom Stärkans outlet och Musteriet vilket vi med gjorde och fick med oss lite chutney och kökshandduk i linne som jag la som duk på bordet istället.

Nu har det äntligen slutat regna och jag ska ut och fylla igen några hål som hundarna har roat sig med idag sen kommer min lillasyster med familj och ska grilla, till köttet serveras rostad potatis och creme fraiche med äppelchutney från musteriet.
Sådana här dagar är bra.
Ha det bäst ni med!

6 kommentarer:

Marina sa...

Ha, vi skrev nog nya inlägg ungefär samtidigt!

Tack för idag, jag är jättenöjd med dagen.

VI får väl slå våra koka huvud ihopa för att komma fram till hur vi ska lösa "hundproblemet".

Ha en bra kväll! Kram!

Isas Trädgård sa...

Vilken härlig dag du verkar ha haft trots regnet ! Vi har tilbringat en hel del semestrar på Österlen och längtar ständigt tillbaka !

Lycka till med växthuset !
Ha det så gott !/Isa

Lily of the valley sa...

Kul att du tittade in!:D

Härlig tur du varit på! Precis vad man behöver en regnig, grå dag :D
Mandelmanns villjag också besöka, gillar deras stil. Stärkans outlet verkar också mycket spännande, hade ingen aning om den. Tack för tipset :D

Undrar om det hjälper med en soldans ;-))
Förr var tusen är den, solen..

Ha de gott
Kram Lily

Växthusmadam sa...

Låter som en mysig tur!
Roligt att se hur växthuset fortskrider! Nu börjar det blir riktigt varmt och skönt i mitt!
Ha en skön söndag önskar
Växthusmadam

Karin - Mina Rum sa...

Vilken härlig dag ni verkar ha haft. Kul att få "följa med" till Mandelman via dina bilder. Jag saknar den trädgården lite i Trädgårdsfredag. Kolonin är inte lika rolig även om Pernilla och Tarek är sig lika.
Ha en bra vecka. Kram!

Thorins Trädgård sa...

Hallå Millan, vi besökte Ulriksdal när vi var i Ystad, jag gillade det skarpt. Mandelmann har jag inte hunnit med än.

Den här helgen har varit kanon!

Mari