tisdag, september 29, 2009

Vinterförberedelser



Jag har läst hos er andra om det motsägelsefulla just nu och jag kan inte låta bli att hålla med idag stack jag ner näsan bland ljuvligt doftande violer, det var inte så många men ändå några stycken och i nästa rörelse tog jag med mig trädtaklöken in för vinterförvaring.



Jag köpte det på Rhodos förra året och det har stått i uterummet under vintern men ute mot väggen i pergolan hela sommaren, jag vill så gärna kalla det för taklöksträdet (låter bättre på tungan...)men det heter Trädtaklök eller Aeonium arboreum och det är lite känsligt för vind, har jag läst, så då åker det in nu så det kan överleva ett år till.
Olivträden får stå ute ett tag till däremot.



Kryddväxterna har med sagt godnatt för iår, zinkbaljan ser inte så roligt ut nu.

7 kommentarer:

gittan sa...

Jag går här och tittar på de växter jag måste ta in och konstaterar varje dag att imorgon... =) Men har man någon att vara extra rädd om, som din trädtaklök, då är det viktiga grejer / gittan

Marina sa...

Jag har inte tagit in något ännu, klarar sig bra i Lugnet ett tag till. Men sen så......
Det känns tydligt nu att det blivit kallare på nätterna och även på dagarna.

NinaH sa...

Hm... Kanske man borde tänka på att ta in en del nu, ja.... Usch- tycker alltid att det är så svårt.... Och än har vi varit förskonade från frost.... Dalhiorna som jag i år hade i kruka har jag i alla fall tagit upp....
Förstår verkligen att du vill vara rädd om din Trädtaklök!
Fin skylt du har till Citronmelissen!

Anjas Hill sa...

I går flyttade jag utepelargonerna inne i växthuset och njuter ännu en månad kanske av tomater, gurka, chili, paprika och av doften av heliotrop.
Men visst är hösten ett vemodens tid och många zinkbaljor får nytt innehåll inför hösten och den annalkande vintern - skulle jag tro./Anja

Karin SKARA sa...

Ja usch så fort hösten och mörkret kom i år. Jag älskar alla underbara färger nu MEN kylan och allt släpande av krukor är inte kul.
Underbar bild på barnen och de "små" vovvarna du visar nere i högerkanten. SÅÅÅ skall en jycke se ut
Karin //

Susanne Lindén sa...

Här har vi haft frost två nätter på raken nu!! Trist...känns väldigt tidigt i år! Är väl dags att börja ta hand om blommorna som skall vinterförvaras. En del åker nog in i växthuset först. Jättevacker trädtaklök...den får du vara rädd om.

Kul att se före och efter bilder på dina rabatter och vilken skillnad!! Det har verkligen växt och frodats hos dig!

Ha det bra!

Camilla Alvén sa...

Ja, det börjar bli dags att ta in trädgårdsmöblerna också.
Igår fick jag skrapa rutorna på bilen för första gången, brrr
Ha det bra
Kram