lördag, december 13, 2008

Glöggfest



I gårkväll var vi hos min syster och gjorde pepparkakshus, en tradition vi haft sen barnen var små. I år blev resultatet inte som det brukar i alla fall inte något för den som gillar det traditionella.


Vi brukar ta in ett avlastningsbord och göra tomteland på med just pepparkakshus och snö och tomtar men det blir inte så iår, vi använder bordet till annat och jag vet inte om barnen har det behovet att ha det längre.



I kväll ska vi in till Jenny på glöggfest, också en tradition vi har haft några år att vi är några familjer som samlas och provsmakar olika sorters glögg och äter ost och pepparkakor.


Jag har gjort ädelostbollar att ta med, de brukar vara goda men i år är de jättegoda och jag har nog redan nallat ett par stycken.

Så här gör jag dom:

2 dl riven västerbottenost
1 dl riven ädelost
1 pkt cream cheese
blanda ihop och rulla i krossade pepparkakor

Ni får ha en trevlig lördagkväll

7 kommentarer:

Marina sa...

Oj så gott det låter! Låter mysigt med glöggfest. Jag har suttit i en friidrottshall HELA dagen. Kul när hon gör någon gren men idag blev det mycket väntan. Nu ligger jag i soffan bara.

NinaH sa...

Vilka mysiga "ny-traditioner" ni har!
Vi planerar baka pepparkakorna när vi möter barnbarnet om en vecka! Mysigast när de yngsta är med!
Ädelostbollar verkar smarrigt- måste provas!

Min Gröna Täppa sa...

Låter som mysiga traditioner, vi har ingen speciell pepparkaksbakningsdag hos oss, utan i år har barnen bakat ett par gånger när de känt för det. Nästa helg ska vi göra julgodis, bland annat Rocky Road som jag gjorde förra året och de var fantastiskt goda!

Gårdsromantik sa...

De där bollarna såg underbart goda ut - nallar genast receptet.

Önskar dig en fortsatt trevlig andra advent!

Kram Maud

Min Gröna Täppa sa...

Förresten, jag tror att Anki i Åhus har stämpelbokstäver!

Jenny sa...

Ja de var verkligen goda. Tack för en trevlig kväll, hoppas ni gjorde några bra fynd igår. Ha det så bra Kram Jenny

Jenny sa...

Du har en utmaning att höämta hos mig:-)