tisdag, september 30, 2008

Inlägg nr 100

Detta kommer att handla om teknik det var ju inte så längesen jag berättade om vår stackars laptops sommarresa och då klagade jag lite smått över den stationära datorn som man blev helt åksjuk av att sitta vid.

Träffade vår vän datageniet i helgen och fick lite tips på vad det kunde vara, jag satt några timmar i söndags men fick ge upp jag hittade inte hur jag skulle göra.
Sen har den börjat lägga sig till med att stänga av sig precis när den känner för både under användning och när den står på utan att någon sitter där.

Något tröttsam och irriterande med andra ord.

Då dimper det ner reklamblad från Elgiganten med ett erbjudande jag inte kunde motstå så nu blev det en ny HP




Skärm och annat hade vi redan och det duger ett tag till.

Kommer ni ihåg er första dator?

Vi köpte vår första för ca 10-11 år sen, den hade ett Ram-minne som jag tror var 64 mb, denna har på 3072 mb (och då är denna ingen värsting på marknaden).
Hårddisken var inte stor max några Gb och nu är 500 Gb nästan en självklarhet.
Jag uppgraderade grafikkortet för att man skulle kunna använda windows 98 på den och fick själv sätta in en cd-brännare eftersom det inte var standard på den tiden.

Däremellan har vi hunnit med två företagsdatorer och det är ett väldigt lätt sätt att ha en dator på då man bara kunde ringa ett samtal om något gick sönder och de kom och hämtade datorn och lämnade den vid trappan efter service under avtalstiden.

I snitt har vi haft en dator tre- fyra år sen har tekniken gjort att den blivit för gammal och vi har bytt den, vi har bara lyckats slita ut en och det var denna sista som nog var totalt utarbetad men så är vi med fem i familjen som är flitiga användare och under sommaren har den fått gå på för två, den stackaren.

Om man ändå är inne på gammal teknik kanske ni minns när man hade ett modem ovanpå datorn och det var upptaget på telefonen hela kvällen när man surfade och hastigheten var så sakta att det tog hela kvällen att läsa sina mail. (Ja alla har inte bredband idag heller men en betydligt snabbare uppkoppling än då)

Nåja tekniken går framåt och just nu är jag glad åt en fungerande dator.

Nu ska jag ut innan regnet kommer och gräva upp några Alliumlökar till min kära jobbarkompis som jag träffar om några timmar när vi ska arbeta.

5 kommentarer:

Marina sa...

Tack för den hisorielektionen! Ja just, det tänkte jag flera gånger när jag läste.
Vi pratade om datorns intåg bara för en timme sedan ungefär. Oscar frågade hur gammal jag var när datorn kom och jag berättade om hur datorerna var som vi hade när jag gick i 8:an. Det var ju bara text på dem! Inga bilder, ingen färg och kanske åtta stycken till hela skolan.
Nu sitter jag här med en tunn liten sak i mitt knä! Där jag är i kontakt med hela världen egentligen!
Nu regnar det här så vi ska nog baka lite tror jag.
(jadå, Erica fick mailet)

Erika sa...

Hittade hit från Marinas sida, Kommer så väl i håg första datorn, hop plock från diverse gamla datorer var det men oj så lycklig jag var. Nu är det laptop och trådlöst som gäller o allat annat i ett skåp. Se nvar det ju det där med hastighet, man är ju bortskämd när man sitter i dag och klagar på att det går långsamt med 8Mbit.

Anonym sa...

Jådå. Visst kommer jag ihåg denna tekniska under! Fast någon teknisk data har jag inte på denna Mac från 1987.
Maken skrev sin doktorsavhandling på skrivmaskin 1986-87 och precis när han hunnit bli klar så fick han sin första dator på jobbet och efter några månader hade han den hemma. Alltså i slutet av 1987!
Själv "förstod" jag att jag är en teknisk idiot och rörde inte någon dator förrän mot slutet av 199o-talet då vi på skolan fick datorer och lite grundläggande datorkunskap.
MEN JAG - den inbitne idioten - tog inte till mig denna kunskap.
Först för ca fem år sedan vågade jag mig på att göra något med datorn på egen hand, typ öppna och stänga datorn och skriva brev.
Jag är ingen datorgeni nu heller, men anser mig över idiotnivån numera;)))!

mvh, Anja

Living by Milla sa...

Hihi, visst är det tur att det finns vitfärg. Jag har snart målat klart men det tar sin lilla tid. Till elementet behövdes 3 lager färg!

Tur att det går framåt med tekniken, härligt med ny dator.

kram Camilla

Britt sa...

Ja du det här med datorer, är något som jag knappt fattar något av. Men jag lär mig mer och mer. Läste i fatt mig på din sida och hittade ett intressant inlägg om en föreläsning om ett avslutande projekt med mediciner och dementa det skulle jag gärna vilja att du berättade för mig om lite närmare, är själv i den branschen. Så det vore väldigt intressant. Ha det bra //Britt